1905

Eko marketing

Eko marketing

1. Bycie “eko” stało się nie tylko modne ale i potrzebne już jakiś czas temu.

Powstało i w dalszym ciągu powstaje bardzo dużo inicjatyw, mających na celu ochronę środowiska naturalnego. Społeczne zainteresowanie kwestiami ochrony środowiska jest już zjawiskiem powszechnym, nie dziwota zatem, że i w branży IT mamy z tym do czynienia. Efektem tego jest eco marketing. Agencje reklamowe prześcigają się w hasłach, tematach czy nietuzinkowych pomysłach, by zwrócić uwagę społeczeństwa na różnorakie zagadnienia z dziedziny ochrony środowiska i eko.

2. Dziś zastanowimy się, czy w dzisiejszym świecie możliwe jest zaprojektowanie i przeprowadzenie skutecznej kampanii przy jednoczesnej trosce o środowisko?

Eco marketing, znany również jako green marketing (pol. zielony marketing), to taki rodzaj działań marketingowych, w którym jednocześnie propagowane są postawy i zachowania uwzględniające ochronę środowiska naturalnego. Eco marketing może przyjąć bardzo różne formy i dotyczyć zarówno działań proekologicznych ze strony klientów, jak i producenta. Powstanie zielonego marketingu ma związek ze wzrostem społecznej świadomości dotyczącej ochrony środowiska. Zaangażowanie w działania proekologiczne dotyczy coraz szerszych kręgów społeczeństwa, zwłaszcza w krajach rozwiniętych. Muszą brać to pod uwagę również firmy – zainteresowanie problemami środowiska naturalnego pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku marki.

 

3. Jakie zasady panują przy tworzeniu eko brandu? Czego unikać, co jest obecnie standardem?

Przede wszystkim należy pamiętać, że eco marketing nie pasuje do każdej branży – w przypadku gdy ma on być skrajnie wymuszony, lepiej z niego zupełnie zrezygnować. Pod żadnym pozorem nie można zakłamywać rzeczywistości – wiele faktów dotyczących ochrony środowiska i postaw proekologicznych łatwo zweryfikować, a to z kolei bardzo szybka droga na samo dno.

 

Dodatkowo, eco marketing może wiązać się z samym produktem lub opakowaniem. Wiele firm za cel postawiło sobie stworzenie opakowania łatwo biodegradowalnego, zrobionego z tworzyw naturalnych, których wytwarzanie nie niszczy w znacznym stopniu środowiska naturalnego. Równolegle prowadzone są akcje zachęcające klientów do segregacji odpadów. Są to bardzo częste działania, które są chętnie wdrażane w firmach przy okazji wprowadzania eko rozwiązań.

 

Proces dystrybucji to wciąż zbyt mało poruszany w eco marketingu wątek z kolei. Warto przypatrzeć się temu, w jaki sposób można ograniczyć emisję szkodliwych substancji związanych z wykorzystaniem aut lub innych środków transportu. Auta elektryczne lub wykorzystujące alternatywne źródła energii wciąż nie zdobyły dużej popularności i koszty ich eksploatacji dla przemysłu są zbyt wysokie. I tu pole do popisu mają głównie marketingowcy – by skutecznie i ekologicznie (oczywiście!) zwrócić uwagę odbiorców na problem degradacji środowiska.

1905

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1069

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej