3070

“Jednostki miary” w webdesignie

“Jednostki miary” w webdesignie

1. Dziś zaczynamy cykl artykułów, na pozór traktujących o najprostszych zagadnieniach, które sprawiają nie lada problemy w komunikacji nam i naszym klientom.

Nieznajomość pojęć bywa kłopotliwa zwłaszcza dla drugiej strony, która bardzo często stosuje je nieumiejętnie, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Przykład? Bardzo częste rozumowanie, że 1 piksel = 1 centymetr. Mało kto, z klientów zdaje sobie sprawę, że jest to błąd i mówienie “proszę przesunąć ten element o 1cm w dół” nie będzie równoznaczne ani z 1 cm wg linijki, ani wg pikseli… 🙂

2. Pojęcie piksela jest dość ogólne i w zależności od dziedziny może mieć różne znaczenia.

Ogólnie rzecz biorąc piksel to zlepek angielskich słów pics (ang. skrót od pictures) i pel, oznaczający najmniejszy jednolity element, przedstawiający konkretny kolor, obrazu wyświetlanego na ekranie monitora, telewizora czy telefonu.

 

Jeden piksel w odniesieniu do monitorów komputerowych to bardzo mały kwadrat (zwykle w granicach 0,28 mm, co daje 90 ppi), prostokąt lub ewentualnie trójkąt widzialny z odległości użytkowej jako wypełniony jednolitym kolorem. Tryb pracy monitora, a konkretnie jego rozdzielczość, to właśnie liczba pikseli, jakie matryca ma w pionie i poziomie. Przykładowo matryca full HD, czyli o rozdzielczości 1920 × 1080, ma 1920 pikseli w każdej linii, a linii tych ma 1080. W przypadku wyświetlaczy w smartfonach lub tabletach rozmiar ich pikseli jest wielokrotnie mniejszy ze względu na znacznie mniejszą odległość, z jakiej użytkownicy z nich korzystają. Tutaj wyświetlacze nierzadko osiągają ponad 360 ppi, co jest prawie czterokrotnie większą niż na monitorach komputerowych.

3. Odnosząc się do web designu i projektowania stron www, możemy powiedzieć, że piksel jest najmniejszą jednostką miary.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem uzyskiwania kolorów na wyświetlaczu jest korzystanie z mieszania trzech barw podstawowych w systemie RGB. Obraz składa się z bardzo dużej liczby pikseli, których kolory mogą być niezależnie zmieniane. Każdy piksel składa się zwykle z trzech subpikseli, emitujących światło w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. Odpowiednie sterowanie natężeniem emisji przez składowe subpiksele powoduje powstanie wypadkowego koloru całego piksela. W rezultacie kolorowi białemu odpowiada maksymalna intensywność świecenia wszystkich trzech składowych, kolorowi czarnemu – wszystkie subpiksele wygaszone. Tak też powstają kolory na stronach www.

 

Z istnieniem struktury obrazu złożonej z pikseli wiąże się także, znane grafikom i fotografom zwłaszcza 🙂 – zjawisko “pixelozy”, polegające na deformacji obrazu polegającej na sytuacji gdy obraz wygląda gładko w pomniejszeniu lub widziany z większej odległości, natomiast w powiększeniu są widoczne poszczególne wiązki pikseli.
Czasem jest to widoczne na ekranach monitorów, gdy nienaturalnie powiększamy za małe zdjęcia. Uważane jest to za niepożądane działanie i generalnie nie należy powiększać zbyt małych zdjęć. Dlatego też tak ważne jest przesłanie grafikom dużych, dobrej jakości zdjęć (bez owej “pixelozy”) To pozwoli na stworzenie dobrego i ciekawego projektu, bez ograniczania się wielkością fotografii.

3070

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1139

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej