2888

“Jednostki miary” w webdesignie

“Jednostki miary” w webdesignie

1. Dziś zaczynamy cykl artykułów, na pozór traktujących o najprostszych zagadnieniach, które sprawiają nie lada problemy w komunikacji nam i naszym klientom.

Nieznajomość pojęć bywa kłopotliwa zwłaszcza dla drugiej strony, która bardzo często stosuje je nieumiejętnie, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Przykład? Bardzo częste rozumowanie, że 1 piksel = 1 centymetr. Mało kto, z klientów zdaje sobie sprawę, że jest to błąd i mówienie “proszę przesunąć ten element o 1cm w dół” nie będzie równoznaczne ani z 1 cm wg linijki, ani wg pikseli… 🙂

2. Pojęcie piksela jest dość ogólne i w zależności od dziedziny może mieć różne znaczenia.

Ogólnie rzecz biorąc piksel to zlepek angielskich słów pics (ang. skrót od pictures) i pel, oznaczający najmniejszy jednolity element, przedstawiający konkretny kolor, obrazu wyświetlanego na ekranie monitora, telewizora czy telefonu.

 

Jeden piksel w odniesieniu do monitorów komputerowych to bardzo mały kwadrat (zwykle w granicach 0,28 mm, co daje 90 ppi), prostokąt lub ewentualnie trójkąt widzialny z odległości użytkowej jako wypełniony jednolitym kolorem. Tryb pracy monitora, a konkretnie jego rozdzielczość, to właśnie liczba pikseli, jakie matryca ma w pionie i poziomie. Przykładowo matryca full HD, czyli o rozdzielczości 1920 × 1080, ma 1920 pikseli w każdej linii, a linii tych ma 1080. W przypadku wyświetlaczy w smartfonach lub tabletach rozmiar ich pikseli jest wielokrotnie mniejszy ze względu na znacznie mniejszą odległość, z jakiej użytkownicy z nich korzystają. Tutaj wyświetlacze nierzadko osiągają ponad 360 ppi, co jest prawie czterokrotnie większą niż na monitorach komputerowych.

3. Odnosząc się do web designu i projektowania stron www, możemy powiedzieć, że piksel jest najmniejszą jednostką miary.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem uzyskiwania kolorów na wyświetlaczu jest korzystanie z mieszania trzech barw podstawowych w systemie RGB. Obraz składa się z bardzo dużej liczby pikseli, których kolory mogą być niezależnie zmieniane. Każdy piksel składa się zwykle z trzech subpikseli, emitujących światło w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. Odpowiednie sterowanie natężeniem emisji przez składowe subpiksele powoduje powstanie wypadkowego koloru całego piksela. W rezultacie kolorowi białemu odpowiada maksymalna intensywność świecenia wszystkich trzech składowych, kolorowi czarnemu – wszystkie subpiksele wygaszone. Tak też powstają kolory na stronach www.

 

Z istnieniem struktury obrazu złożonej z pikseli wiąże się także, znane grafikom i fotografom zwłaszcza 🙂 – zjawisko “pixelozy”, polegające na deformacji obrazu polegającej na sytuacji gdy obraz wygląda gładko w pomniejszeniu lub widziany z większej odległości, natomiast w powiększeniu są widoczne poszczególne wiązki pikseli.
Czasem jest to widoczne na ekranach monitorów, gdy nienaturalnie powiększamy za małe zdjęcia. Uważane jest to za niepożądane działanie i generalnie nie należy powiększać zbyt małych zdjęć. Dlatego też tak ważne jest przesłanie grafikom dużych, dobrej jakości zdjęć (bez owej “pixelozy”) To pozwoli na stworzenie dobrego i ciekawego projektu, bez ograniczania się wielkością fotografii.

2888

Czytaj również

1. Ambasador marki, czyli budowanie marki w Internecie
1192

Ambasador marki, czyli budowanie marki w Internecie

Budowanie wizerunku marki to proces kształtowania postrzegania marki przez jej klientów, społeczność oraz ogół społeczeństwa. Jest to kluczowy element strategii marketingowej każdej firmy, ponieważ silny i pozytywny wizerunek marki może przyciągać klientów, budować lojalność i zaufanie, oraz umożliwiać osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Czytaj dalej