1810

Netiowe “Nie ma jak w sieci” i Lucas the Spider

Netiowe “Nie ma jak w sieci” i Lucas the Spider

1. Na początku września Netia zaprezentowała swój nowy brand pt. “nie ma jak w sieci” z nową maskotką - pajączkiem z włochatym futerkiem mieniącym się w kolorach Netii.

Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie drobny fakt, Internauci bowiem szybko dostrzegli, że zwierzątko występujące w reklamie jest bardzo (zdecydowanie ZA bardzo…) podobne do pajączka, który jest głównym bohaterem internetowej serii filmików animowanych “Luas the Spider”, które publikowane są na kanale YouTube przez jego twórcę.
Środowisko grafików i animatorów oburzyło się, natomiast prawnicy i znawcy prawa autorskiego już nie byli tak pewni swych opinii.

 

Czy agencja, która wygrała przetarg na nowy brand – Scholz & Friends dopuściła się plagiatu? Czy jest to może, tak jak to tłumaczy się PR-owiec na fanpage’u Netia w social media – jest to tylko inspiracja ze świata zwierząt, która zbiegła się w czasie z popularnością filmików z Youtube?

2. Zdania są oczywiście podzielone, tak samo jak rozumienie oraz postrzeganie prawa i definicji plagiatu/inspiracji.

Inspirowanie się naturą, postaciami, dziełami sztuki czy kultury jest znane od dawna i nie jest to absolutnie nic złego. Dodatkowo, nasz mózg działa tak, że siłą rzeczy utożsamiamy pewne obrazy z tym, co już znamy, co już widzieliśmy – często nieświadomie.
Granica między inspiracją a plagiatem jest bardzo płynna, nie będziemy się tu teraz silić na wyznaczanie tej granicy czy pisanie definicji, faktem jest natomiast to, że z punktu widzenia praw autorskiego taki projekt był od początku dość mocno ryzykowny.
Jeszcze dekadę temu nawet najbardziej ordynarny plagiat zapewne nie byłby tak szybko i tak bardzo widoczny a potem piętnowany. Niestety, w dzisiejszym świecie, gdzie dostęp do informacji jest tak prosty i szybki, narażenie się na taki nietakt jest po prostu śmieszne i zakrawa o spory brak profesjonalizmu.

3. Z drugiej strony, znawcy marketingu oraz szerokie grono PRowców wypowiada się w tonie mniej restrykcyjnym.

Proces tworzenia bandu przebiega wieloetapowo, a ostateczny efekt nie jest, przeważnie, dziełem jednej osoby, a całego teamu, w którym jak wiadomo – każdy ma inny gust, pomysły i koncepcje.
Można też powiedzieć, że od teraz każda postać przedstawiająca pajęczaka jest plagiatem z filmiku “Lucas the Spider”. Co oczywiście nie będzie prawdą, bo akurat taka koncepcja nie jest pierwszą ani zapewne ostatnią, która w świecie powstała. Odnosząc się do przykładów: Powstanie Reksia nie wyeliminowało wizerunku psa, a twórcy nie pozywali Disneya za stworzenie np. postaci z bajki “Zakochany Kundel”.

4. Reasumując: punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :-)

Gdyby Netia miała do czynienia, nie z po mniejszym jednostkowym podmiotem, a z Disneyem, czy z właścicielem Loony Tunes, zapewne odzew tych drugich by był zupełnie inny i o wiele bardziej agresywny. Jak sprawa potoczy się w tym przypadku – czas pokaże.

 

Dowiedz się więcej…

1810

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1144

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1137

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2389

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej