2121

Przezorny zawsze ubezpieczony - dla właścicieli domen

domeny

Mogłoby się wydawać, że ot, nic prostszego – wykupić domenę. Wszystko sprowadza się do wybrania adresu i wykonania stosownego adresu.

Co jednak w momencie, gdy w natłoku maili, po roku zapomnimy odnowić nasz, w pocie czoła wypozycjonowany i wypromowany adres url? Niebezpieczne skutki zaniedbań należy poznać już na początku, bo najlepszym sposobem na unikniecie przykrych rozczarowań jest profilaktyka.

1. Cybersquatting

To działanie oszustów polegające na rejestracji domen bardzo podobnych, niemal identycznych (często zawierających literówki np.) do nazw do nazw firm lub marek, a w następstwie odsprzedaż takich domen przedsiębiorstwu po bardzo zawyżonych cenach. Ktoś powie, że przecież to nic złego – w świetle prawa, takie przestępstwo ma miejsce, gdy nazwa użyta przez cyberprzestępcę została wcześniej zastrzeżona. Osoby praktykujące cybersquatting zazwyczaj kontaktują się z przedsiębiorcami po wcześniejszym wykupieniu domen posiadających w adresie nazwę ich firmy, ale z innym rozszerzeniem niż domena główna. Swoje działania oszuści tłumaczą wtedy prawem do pierwokupu.

Co zrobić, gdy ktoś wykupił przed nami naszą domenę? Po pierwsze nie należy wpadać w panikę, jeśli domena posiada jakąś mało atrakcyjną końcówkę, której na początku nawet nie braliśmy pod uwagę, można po prostu dać sobie spokój. Jeśli jednak końcówka jest dla nas mocno pożądana, można oczywiście zacząć od negocjacji z właścicielem domeny, które – w przypadku, jeśli okażą się bezowocne można zerwać i szukać sprawiedliwości w sądzie.

Jak się uchronić przed cybersquatting? Najlepiej od razu wykupywać najpopularniejsze domeny.

2. Wyłudzenie domeny, to jeden z rodzajów cybersquattingu. Polega to na przejęciu zgodnie z prawem atrakcyjnej domeny internetowej. Aby to zrobić, strona wyłudzająca posługuje się prawami do nazwy czy znaku towarowego i oskarża pierwszego z właścicieli o naruszenie praw. Jest to częste działania oszustów, które zapewne napsuło krwi nie jednemu właścicielowi firmy. Jak w takim przypadku chronić swoje domeny? Jak powyżej: Najlepiej od razu wykupywać najpopularniejsze domeny.

3. Porywanie url, czyli wykorzystywanie znanych adresów internetowych, które posiadają w sobie literówkę czy częsty błąd podczas wpisywania w pasek przeglądarki, np. plej.pl, alllegro.pl,

4. Phishing, czyli wyłudzenie różnego rodzaju danych osobowych, gdzie hakerzy podszywają się w mailach pod konkretną firmę, lub tworzeniu fałszywych stron internetowych. Najczęściej dzieje się to tak, że stworzony, fikcyjny mail prowadzi do „fejkowej” strony firmy, która wymaga podania danych osobowych. Oszuści najczęściej podszywają się pod banki, lub firmy świadczące usługi.

Tu z odsieczą przychodzą nam certyfikaty SSL – obecnie, dzięki Google Chrome, dostajemy jasny alert, gdy strona której chcemy podać jakiekolwiek nasze dane, a nie posiada certyfikatu SSL. To skutecznie odstrasza oszustów a nam daje pewność że podając dane nie wychodzą one daleko”w świat”.

Dowiedz się więcej…

2121

Domeny

Czytaj również

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje
1546

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje. Okres poświąteczny stanowi fascynujący czas dla rynku e-commerce, który zmienia się pod wpływem różnych czynników takich jak zwroty, wymiana prezentów, realizacja kart podarunkowych oraz wyprzedaże noworoczne. Jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ten czas dla sprzedawców internetowych? 

Czytaj dalej

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych
1430

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych. W miarę jak technologia i świadomość społeczna ewoluują, współpraca między projektowaniem doświadczeń użytkownika (UX) a dostępnością (Accessibility) staje się coraz bardziej kluczowym aspektem w tworzeniu inkluzywnych doświadczeń cyfrowych. W 2025 roku, oba te obszary mogą stać się nie tylko komplementarnymi, ale wręcz nierozerwalnymi elementami skutecznego projektowania produktów i usług cyfrowych. Przyjrzymy się w tym artykule, dlaczego ta współpraca jest tak ważna oraz jakie kroki należy podjąć, aby ją zrealizować.

Czytaj dalej