Rozwiązujemy rebusy (znów) - DevOps

Rozwiązujemy rebusy (znów) - DevOps

Wg encyklopedycznej definicji fraza DevOps to metodyka zespolenia rozwoju (ang. development) i eksploatacji (ang. operations) oraz zapewnienia jakości (ang. quality assurance), która została zaprezentowana na pierwszej z serii konferencji DevOps Days w 2009 roku w Belgii.
Metoda ta kładzie nacisk na ścisłą współpracę i komunikację profesjonalistów z zakresu utrzymania IT (administratorów) oraz specjalistów od rozwoju oprogramowania (programistów). Uwzględnia współzależność rozwoju i utrzymania IT oraz skraca czas wdrożenia funkcji w oprogramowaniu.

 

Pojęcie to zostało zaproponowane w 2009 przez Patricka Debois w trakcie dni DevOps w Gandawie. Metoda rozwoju oprogramowania DevOps jest wskazana dla firm, w których częstotliwość edycji jest stosunkowo wysoka.
W firmach stosujących organizację DevOps wdrożenia aplikacji wiążą się z mniejszym ryzykiem z powodu zwiększonej koordynacji wydań oraz zastosowania narzędzi współpracy takich jak wideokonferencja, e-mail, komunikatory internetowe oraz serwisy internetowe klasy wiki w celu zagwarantowania dokładnego zrozumienia wymagań i właściwej współpracy wszystkich uczestników projektu.

 

1. Tyle w teorii, jak jest w praktyce?

Jak pokazują badania, devOps jest innowacyjnym podejściem do prowadzenia projektów IT, które przynosi szereg korzyści, m.in. znaczne oszczędności oraz skrócenie czasu wdrażania zmian w oprogramowaniu i weryfikowania poprawności tych zmian. Efektem jest sprawniejsze dotarcie produktu na rynek oraz docelowo uzyskanie przewagi nad konkurencją.

 

Z szerokiego spektrum zalet metodyki można wymienić także:
wprowadzenie iteracyjnego modelu pracy, zgodnego z założeniami Agile.
W praktyce oznacza to wiele iteracji i udostępnianie produktu (działającego kodu) tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Po krótkich, trwających kilka tygodni sprintach, daje się użytkownikom działający kod i zbiera opinie. Taki model pracy deweloperom jest znany od kilkunastu lat, ale w świecie działów operacyjnych nie było podobnej inicjatywy aż do czasu pojawienia się DevOps.
Istotnym elementem jest też automatyzacja procesów, czyli zbudowanie środowiska pracy realizującego funkcje, które dotychczas wymagały czasochłonnej, ręcznej pracy (np. automatyzacja wdrożeń).
Szybko widoczne korzyści – pomimo, że metodyka została stworzona i zaprojektowana pod duże korporacje i przedsiębiorstwa, wiele niedużych firm także spełnia założenia DevOps, których działy IT stoją przed potrzebą wdrażania częstych zmian.

 

Generalnie rzecz ujmując, devOps jest korzystnym rozwiązaniem nie tylko dla dużych firm – jest to metodologia dla każdej marki, która chce być bardziej zwinna, innowacyjna – po prostu lepsza.
Dla IT jest to też sposób, aby trafniej realizować potrzeby użytkowników. DevOps sprzyja bowiem działaniom, które finalnie zwiększają jakość produktu dostarczanego klientowi, a więc przekładają się na zadowolenie użytkownika końcowego.

 

Reasumując, metodyka devOps cały czas się rozwija, ewoluuje i już od przeszło kilku lat dostarcza branży specjalistów, którzy mają doświadczenie pisaniu poprawnego i optymalnego kodu oraz utrzymaniu infrastruktury.

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1139

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej