SPA - co to takiego?

SPA - co to takiego?

Z okazji nowego roku wiele się mówi o trendach i nowościach, choć tak naprawdę idea witryn w typie SPA istnieje od prawie dekady, jednak ostatnio, cieszą się one sporym wzięciem i zainteresowaniem. Jest to przede wszystkim rozwiązanie, które bardzo ułatwia budowanie stron internetowych, poruszanie się po nich a także – przede wszystkim – ich ładowanie na PC czy urządzeniach mobilnych.

 

Single Page Application to najprościej ujmując takie podejście do tworzenia stron internetowych, gdzie jednorazowo ładuje się cały interfejs strony, natomiast wraz z interakcjami wykonywanymi przez użytkownika, witryna pobiera i podmienia tylko te dane, które są w danym momencie potrzebne. Nie ma tu typowego dla zmiany podstrony “przeklikiwania” się między, sekcje lub widoki są tu ładowane płynnie i synchronicznie w tle.
Jak do tego dodać, obecnie możliwe do stworzenia rozmaite efekty wizualne – mamy w zasadzie gotowy przepis na nowoczesną i ciekawą kreację.

1. No dobrze, ale dlaczego SPA zaczęły być modne dopiero niedawno?

Z bardzo prostego powodu 🙂 Jeszcze kilka lat temu większość przeglądarek internetowych nie radziła sobie ze stronami na których takie efekty generował JavaScript. Obecnie, w dobie szybkich łączy internetowych, dużych mocy obliczeniowych nawet zwykłych smartfonów, nie stanowi to dla nich problemu. Witryny w typie SPA są normalnie pozycjonowane i indeksowane przez roboty Google’a – w żadnym wypadku nie są traktowane jako te gorsze czy mniej przyjazne pod seo.
Należy mieć jednak na uwadze, że jeśli z sentymentu na przykład korzystamy ze starszej wersji przeglądarki internetowej, nasza strona może się wieszać lub niepoprawnie wyświetlać z uwagi na niekompatybilny skrypt.

 

Jeśli jednak myślimy o stworzeniu swojej strony internetowej, warto poszukać inspiracji i pomyśleć nad SPA. Takie rozwiązanie gwarantuje nam szybkie działania poprzez mniejsze obciążenie naszego hostingu, a jak wiadomo płynnie działająca strona = chętniej oglądana strona. Dodatkowo – lepsze UX, dzięki płynności zyskamy także na szybkości ładowania się strony na urządzeniach mobilnych.
Ciekawym faktem jest także to, że posiadając stronę www w typie SPA, generuje ona mniejsze ilości przesyłanych danych. Dlaczego? Dlatego, że witryna ładuje wszystkie dane na samym początku i dzięki temu zużywa mniej danych, a ponieważ pobrane dane są unikalne, nie pobieramy dwa razy tych samych danych – w przypadku tradycyjnych stron internetowych, przy każdym kliknięciu na podstronę, ponownie ściągane są dane np. ze stopek, headerów czy sidebarów.

 

Dla jakich stron warto pomyśleć o SPA? Na pewno na wszelkiego rodzaju niedużych, nowoczesnych witrynach, które mają robić “efekt wow”. Jest to na pewno przyszłość wszystkich eleganckich i estetycznie zaprojektowanych realizacji.

Design

spa

strony internetowe

urządzenia mobilne

Czytaj również

Dezinformacja w internecie w 2024 roku
1278

Dezinformacja w internecie w 2024 roku

Dezinformacja w internecie w 2024 roku. Wszyscy wiemy, że dzisiejszy świat jest o wiele bardziej niebezpieczny niż, choćby 10, czy 20 lat temu. Pozornie, nawet za ekranem swojego własnego komputera w domu, jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwa… 

Mowa o dezinformacji, którą tak chętnie i tak często wykorzystuje się w 2024 roku.

 

 

Czytaj dalej

Personal branding
1187

Personal branding w sporcie wyczynowym

Personal branding w sporcie wyczynowym. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że temat personal brandingu jest zagadnieniem, któremu należałoby poświęcić całą książkę, a nie tylko post blogowy, jednak dziś skupimy się na najważniejszych aspektach i zadaniach, by w pigułce opowiedzieć o tym, czym jest i na czym polega budowanie marki osobistej w sporcie.

Czytaj dalej