1252

UI designer to nie UX designer - rozwiewamy wątpliwości!

ul designer

W środowisku grafików, czy nawet całej branży IT – nikt nie ma wątpliwości czym zajmuje się UX a czym UI designer. Klienci mają jednak czasem z tym problem i nie zawsze dostrzegają różnice. W dzisiejszym poście postaramy się wszystko spójnie wytłumaczyć.

 

W agencjach interaktywnych, które projektują nie tylko strony internetowe, ale także aplikacje mobilne, bardzo często słyszymy, że nawet wśród pracowników panuje przeświadczenie, że UX i UI to jedno i to samo. Owszem, zagadnienie dotyczy tego samego tematu – projektowania określonego produktu. Dlatego też osoba będąca specjalistą zarówno od UX i UI nazywana jest product managerem. Jednak zdecydowanie te dwa określenia różnią się między sobą.

 

1. UX designer

Czyli user experience designer, czyli osoba, która projektuje strukturę doświadczeń użytkownika. Już po samym usłyszeniu tej frazy odnosimy wrażenie, że nie chodzi o żadne techniczne niuanse zawiłego kodu. Raczej chodzi o psychologię, kolejność klikania czy optyczne postrzeganie i wyszukiwanie informacji przez użytkowników.
Zadaniem UX designera jest maksymalne zadbanie o to, by projektowana aplikacja czy strona www była jak najlepiej odbierana przez odbiorców. Mają na to wpływ takie czynniki jak: układ poszczególnych elementów, struktura menu, dobrej jakości content, “chwytliwość” i umieszczenie przycisków CTA czy szybkość ładowania. Korzystając z własnego doświadczenia, a także rozmaitych narzędzi analitycznych specjalista UX bada opinie i oczekiwania użytkowników oraz odpowiednio reaguje na ich potrzeby.

 

UI designer zajmuje się, najprościej rzecz ujmując – zaprojektowaniem warstwy wizualnej tego, co UX designer wybada w swojej pracy. Inaczej User Interface design, jest to nic innego jak graficzne projektowanie interfejsów. Czyli należy tu przełożyć naszkicowane prototypy przez UX designerów na finalną formę graficzną, która będzie posiadać już charakterystyczny styl danej marki czy produktu.
Ważna jest tutaj wiedza nie tylko z zakresu projektowania, ale także doskonała znajomość typografii, kompozycji layoutów czy psychologii kolorów. Ważne jest także to, że finalny design musi się wpasowywać w założenia grupy docelowej. Interfejs powinien przede wszystkim wzmacniać UXowe cele produktu, sprawiając, że obsługa aplikacji czy strony będzie prosta i w pełni zrozumiała dla użytkownika.

 

Jak widać, dwa pojęcia, niby podobne, a jednak zupełnie od siebie różne, realizujące zupełnie inne założenia i zaspokajające różne potrzeby. Najważniejsze, żeby designerzy finalnie współpracowali ze sobą, konsultowali i na bieżąco korygowali wszelkie nieścisłości – tylko ścisła współpraca ma szanse na powodzenie i naprawdę wielki sukces, w postaci nie tylko ładnego, ale i przede wszystkim – użytecznego projektu.

1252

Design

strony internetowe

UI designer

UX/UI Designer

Czytaj również

Dezinformacja w internecie w 2024 roku
1278

Dezinformacja w internecie w 2024 roku

Dezinformacja w internecie w 2024 roku. Wszyscy wiemy, że dzisiejszy świat jest o wiele bardziej niebezpieczny niż, choćby 10, czy 20 lat temu. Pozornie, nawet za ekranem swojego własnego komputera w domu, jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwa… 

Mowa o dezinformacji, którą tak chętnie i tak często wykorzystuje się w 2024 roku.

 

 

Czytaj dalej

Personal branding
1187

Personal branding w sporcie wyczynowym

Personal branding w sporcie wyczynowym. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że temat personal brandingu jest zagadnieniem, któremu należałoby poświęcić całą książkę, a nie tylko post blogowy, jednak dziś skupimy się na najważniejszych aspektach i zadaniach, by w pigułce opowiedzieć o tym, czym jest i na czym polega budowanie marki osobistej w sporcie.

Czytaj dalej