Design dla startupów

Design dla startupów

Startup to nowo utworzone przedsiębiorstwo lub tymczasowa organizacja poszukująca modelu biznesowego, który zapewniłby jej zyskowny rozwój.

Istnieje wiele profili działalności takich firm. Podmioty zaliczane do tej kategorii są najczęściej związane z technologiami, IT oraz sektorami high-tech.

Najczęściej wskazywanymi cechami startupów są:

– krótka historia działalności, do 10 lat
– innowacyjność -skalowalność
– wyższe ryzyko, związane z zaczęciem przedsięwzięcia, ale również wyższa korzyść ze zwrotu z inwestycji.

Finansowania projektów rozpoczynanych jako start-up odbywa za najczęściej z pomocą środków własnych ich założycieli (bootstrapping), a także wsparcie funduszy venture capital i aniołów biznesu. Momentem, w którym przedsiębiorstwo przestaje być uważane za start-up, może być osiągnięcie zysku, fuzja lub przejęcie.

Projektowanie stron internetowych to także tworzenie marek dla takich właśnie młodych firm. Stajemy się wówczas głównymi kreatorami takiej firmy i to od nas zależy w jaki sposób ją przedstawimy klientowi. O czym należy pamiętać projektując takie witryny?

Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że przy projektach startupowych dla projektanta kluczowe jest porozumienie z klientem oraz zrozumienie brandu. Projektowanie dla startupów najczęściej jest procesem równoległym do wykluwającego się konceptu nowego brandu. Proces projektowy zaczyna się w momencie, gdy ta naprawdę wiemy niewiele. Ot, często: nazwa firmy, czym się będzie zajmować. Pierwsze zarysy logotypów i identyfikacji, które tak naprawdę mogą się cały zmieniać i ewoluować. Najczęściej nie ma jeszcze jasno ustalonych wartości, strategia komunikacji marki dopiero się kształtuje.

Kolejną trudnością jest fakt, że nie ma także żadnych danych historycznych z których można byłoby wyciągnąć wnioski na temat tradycji czy jakkolwiek upodobań.

Dodatkowym „haczykiem” jest fakt, że w większości startupy cechują się dużą innowacją i próżno szukać odniesień, analogii w innych firmach, które już istnieją i rozwijają się na rynku od X lat. Brak tu często punktu odniesienia czy pewnych wzorców, z których można czerpać inspiracje.

Uchwycenie esencji marki i przekucie jej na dobry branding jest więc niezmiernie trudne. Na niekorzyść działa także czas – przeważnie jest go bardzo mało 🙂 start na rynku jest przeważnie sztywno wyznaczony, a wszystko musi być poprzedzone testami i oczywiście pełną akceptacją klienta.

Dowiedz się więcej…

Design

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1193

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej