2022 rok w e-commerce - co się zmieni?

2022 rok w e-commerce - co się zmieni

Czy w Nowym Roku czeka nas totalna “przesiadka” na smartfony? Co się zmieni w e-commerce w 2022 roku? 

Rewolucja cyfrowa i ekspansja mobilna nie jest niczym nowym – co roku obserwujemy coraz większy wpływ urządzeń mobilnych na preferencje użytkowników.  Poniżej przedstawiamy nasze typy i obserwacje minionych dwunastu miesięcy.

1. M-commerce?!

Tak, e-commerce, powoli acz bardzo konsekwentnie zmienia się w m-commerce, czyli mobile-commerce. Nasze coraz bardziej doskonałe i wydajne telefony stają się integralną częścią naszego życia, a więc i e-commerce. Jak wynika według badań, już ponad 41% Polaków deklaruje, że najczęściej korzysta ze smartfona, dokonując zakupów w sieci.

Jak łatwo się domyślić, najczęściej wybieranymi metodami płatności są płatności cyfrowe – przelewy typu paypal, payU czy Blik. 

Jeśli chodzi o metody wysyłki, tu znów widać kolejną mocny trend, który już od 2019/2020 roku notuje wszelkie wzrosty – paczkomaty. Powodu takiej rewolucji można upatrywać w… pandemii. Lockdown i obostrzenia spowodowały jeszcze większy rozkwit handlu w Internecie, a użytkownicy mocno docenili i wciąż doceniają łatwy sposób odbioru przesyłek o dowolnej porze, a także wygodne otwieranie skrytek za pomocą dedykowanej aplikacji.

 

2. Polacy na zakupach…

Jak wynika z badań, przeprowadzanych w zeszłym roku, obostrzenia pandemiczne wywarły niemały wpływ na decyzje zakupowe polskich konsumentów. Nie tylko chętniej robili oni zakupy w Internecie, ale także chętniej poszukiwali i porównywali oferty z różnych sklepów online.

W chwili obecnej, ponad 80% Polaków deklaruje, że kupuje w sieci, z czego ponad połowa z nas używa do tego celu smartfona, a nie laptopa czy komputera stacjonarnego. Już czterech z dziesięciu Polaków deklaruje, że najczęściej robi zakupy mobilnie. Spośród wszystkich ankietowanych kobiet, co druga (49 proc.) najchętniej zaopatruje się w internecie przy pomocy urządzenia mobilnego. Rzadziej jako główne narzędzie zakupów online telefon wskazują mężczyźni (32 proc.). 

Mniejszą popularnością niż smartfony, wśród e-konsumentów, cieszą się urządzenia pełnowymiarowe. Laptopa najczęściej wybiera 34 proc. wszystkich ankietowanych, a komputer 22 proc. E-kupujący najrzadziej w celach zakupowych, w pierwszej kolejności wykorzystują tablet (3 proc.).

 

3. Dlaczego się tak dzieje?

Tak jak wszyscy, Polacy także, cenią sobie wygodę i szybkość działania. Ponieważ nasze smartfony są coraz bardziej wydajne, płacimy coraz chętniej i częściej “telefonem” lub Blikiem, łatwo jest sobie wyobrazić totalny “zanik” obiegu gotówki. Już w tej chwili istnieją sklepy, które przyjmują tylko i wyłącznie płatności elektroniczne. 

 

Polacy kupujący w e-commerce chętnie korzystają z cyfrowych płatności. Jednocześnie mają oczekiwania względem dostawców usług finansowych – chcą płacić szybko, bezpiecznie i wygodnie. Dlatego najpopularniejszymi metodami płatności w e-commerce są szybki przelew i Blik. To ulubione formy dla dwóch trzecich Polaków. E-konsumenci bardzo chętnie sięgają po Blik, który swoją stale rosnącą popularność w e-commerce zawdzięcza m.in. wygodzie.

4. Rynek e-commerce w Polsce i jego perspektywy rozwoju

Według prognozy PwC, polski rynek sprzedaży online w kolejnych latach osiągnie roczną dynamikę wzrostu na poziomie 12 procent, co spowoduje, że jego wartość w 2026 roku osiągnie poziom 162 mld zł. Analiza polskiego rynku e-commerce stworzona przez PwC Polska pokazuje również, że w 2020 roku jego wartość, włączając w to zarówno sprzedaż produktów jak i usług, wyniosła 100 mld zł, z czego sama sprzedaż to 83 mld zł.

 

Najbardziej dynamiczny wzrost odnotowano w latach 2019-2020 (+35 procent), przede wszystkim ze względu na covidową izolację społeczeństwa. Wcześniejsza roczna dynamika była na poziomie 18 procent. Powyższe dane przekładają się również na udział e-commerce w rynku sprzedaży detalicznej – jak podaje PwC, w 2020 roku sięgnął on 14 procent. Według GUS największy udział e-commerce w sprzedaży online ma kategoria produktowa “Odzież i obuwie” – według danych ze stycznia tego roku 44 procent, wobec 17,1 procent rok wcześniej. Duży udział mają także segmenty “Książka i prasa” oraz “Meble, AGD/RTV”.

 

Według szacunków, na świecie działa obecnie od 12 do 24 mln sklepów internetowych. W samych Stanach Zjednoczonych w połowie 2021 roku było ich 2,1 mln.  Na polskim rynku, według danych Krajowego Rejestru Sądowego, podmiotów prowadzących sprzedaż produktów w internecie jest 51 tysięcy. To blisko 14 procent więcej w ujęciu rocznym. 

Wśród platform zakupowych w Polsce dominuje Allegro. Jest ona liderem nie tylko pod względem wielkości sprzedaży. Stworzona do niej aplikacja mobilna jest bowiem najczęściej używaną wśród polskich internautów. W październiku przynajmniej raz skorzystało z niej 9,3 mln użytkowników internetu, pozostawiając wicelidera daleko w tyle (Jakdojade zgromadził w tym czasie 2,3 mln internautów).

 

Tyle statystyk, co jednak w praktyce zmieni się w 2022 roku?

Przewiduje się, że trend sprzedażowy będzie dalej szedł w stronę zakupów online – tworzenie nowych aplikacji mobilnych, sklepów online przy dobrze prowadzonych

Ecommerce

m-commerce

sklepy internetowe

sklepy online

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1138

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej