2022 rok w e-commerce - co się zmieni?

2022 rok w e-commerce - co się zmieni

Czy w Nowym Roku czeka nas totalna “przesiadka” na smartfony? Co się zmieni w e-commerce w 2022 roku? 

Rewolucja cyfrowa i ekspansja mobilna nie jest niczym nowym – co roku obserwujemy coraz większy wpływ urządzeń mobilnych na preferencje użytkowników.  Poniżej przedstawiamy nasze typy i obserwacje minionych dwunastu miesięcy.

1. M-commerce?!

Tak, e-commerce, powoli acz bardzo konsekwentnie zmienia się w m-commerce, czyli mobile-commerce. Nasze coraz bardziej doskonałe i wydajne telefony stają się integralną częścią naszego życia, a więc i e-commerce. Jak wynika według badań, już ponad 41% Polaków deklaruje, że najczęściej korzysta ze smartfona, dokonując zakupów w sieci.

Jak łatwo się domyślić, najczęściej wybieranymi metodami płatności są płatności cyfrowe – przelewy typu paypal, payU czy Blik. 

Jeśli chodzi o metody wysyłki, tu znów widać kolejną mocny trend, który już od 2019/2020 roku notuje wszelkie wzrosty – paczkomaty. Powodu takiej rewolucji można upatrywać w… pandemii. Lockdown i obostrzenia spowodowały jeszcze większy rozkwit handlu w Internecie, a użytkownicy mocno docenili i wciąż doceniają łatwy sposób odbioru przesyłek o dowolnej porze, a także wygodne otwieranie skrytek za pomocą dedykowanej aplikacji.

 

2. Polacy na zakupach…

Jak wynika z badań, przeprowadzanych w zeszłym roku, obostrzenia pandemiczne wywarły niemały wpływ na decyzje zakupowe polskich konsumentów. Nie tylko chętniej robili oni zakupy w Internecie, ale także chętniej poszukiwali i porównywali oferty z różnych sklepów online.

W chwili obecnej, ponad 80% Polaków deklaruje, że kupuje w sieci, z czego ponad połowa z nas używa do tego celu smartfona, a nie laptopa czy komputera stacjonarnego. Już czterech z dziesięciu Polaków deklaruje, że najczęściej robi zakupy mobilnie. Spośród wszystkich ankietowanych kobiet, co druga (49 proc.) najchętniej zaopatruje się w internecie przy pomocy urządzenia mobilnego. Rzadziej jako główne narzędzie zakupów online telefon wskazują mężczyźni (32 proc.). 

Mniejszą popularnością niż smartfony, wśród e-konsumentów, cieszą się urządzenia pełnowymiarowe. Laptopa najczęściej wybiera 34 proc. wszystkich ankietowanych, a komputer 22 proc. E-kupujący najrzadziej w celach zakupowych, w pierwszej kolejności wykorzystują tablet (3 proc.).

 

3. Dlaczego się tak dzieje?

Tak jak wszyscy, Polacy także, cenią sobie wygodę i szybkość działania. Ponieważ nasze smartfony są coraz bardziej wydajne, płacimy coraz chętniej i częściej “telefonem” lub Blikiem, łatwo jest sobie wyobrazić totalny “zanik” obiegu gotówki. Już w tej chwili istnieją sklepy, które przyjmują tylko i wyłącznie płatności elektroniczne. 

 

Polacy kupujący w e-commerce chętnie korzystają z cyfrowych płatności. Jednocześnie mają oczekiwania względem dostawców usług finansowych – chcą płacić szybko, bezpiecznie i wygodnie. Dlatego najpopularniejszymi metodami płatności w e-commerce są szybki przelew i Blik. To ulubione formy dla dwóch trzecich Polaków. E-konsumenci bardzo chętnie sięgają po Blik, który swoją stale rosnącą popularność w e-commerce zawdzięcza m.in. wygodzie.

4. Rynek e-commerce w Polsce i jego perspektywy rozwoju

Według prognozy PwC, polski rynek sprzedaży online w kolejnych latach osiągnie roczną dynamikę wzrostu na poziomie 12 procent, co spowoduje, że jego wartość w 2026 roku osiągnie poziom 162 mld zł. Analiza polskiego rynku e-commerce stworzona przez PwC Polska pokazuje również, że w 2020 roku jego wartość, włączając w to zarówno sprzedaż produktów jak i usług, wyniosła 100 mld zł, z czego sama sprzedaż to 83 mld zł.

 

Najbardziej dynamiczny wzrost odnotowano w latach 2019-2020 (+35 procent), przede wszystkim ze względu na covidową izolację społeczeństwa. Wcześniejsza roczna dynamika była na poziomie 18 procent. Powyższe dane przekładają się również na udział e-commerce w rynku sprzedaży detalicznej – jak podaje PwC, w 2020 roku sięgnął on 14 procent. Według GUS największy udział e-commerce w sprzedaży online ma kategoria produktowa “Odzież i obuwie” – według danych ze stycznia tego roku 44 procent, wobec 17,1 procent rok wcześniej. Duży udział mają także segmenty “Książka i prasa” oraz “Meble, AGD/RTV”.

 

Według szacunków, na świecie działa obecnie od 12 do 24 mln sklepów internetowych. W samych Stanach Zjednoczonych w połowie 2021 roku było ich 2,1 mln.  Na polskim rynku, według danych Krajowego Rejestru Sądowego, podmiotów prowadzących sprzedaż produktów w internecie jest 51 tysięcy. To blisko 14 procent więcej w ujęciu rocznym. 

Wśród platform zakupowych w Polsce dominuje Allegro. Jest ona liderem nie tylko pod względem wielkości sprzedaży. Stworzona do niej aplikacja mobilna jest bowiem najczęściej używaną wśród polskich internautów. W październiku przynajmniej raz skorzystało z niej 9,3 mln użytkowników internetu, pozostawiając wicelidera daleko w tyle (Jakdojade zgromadził w tym czasie 2,3 mln internautów).

 

Tyle statystyk, co jednak w praktyce zmieni się w 2022 roku?

Przewiduje się, że trend sprzedażowy będzie dalej szedł w stronę zakupów online – tworzenie nowych aplikacji mobilnych, sklepów online przy dobrze prowadzonych

Ecommerce

m-commerce

sklepy internetowe

sklepy online

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1069

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej