2307

Allegro kontra Amazon - kto wygra pojedynek na polskim rynku?

Wracając, znów do tematu pandemii (która, mamy już wielką nadzieję za chwilę będzie tylko wspomnieniem!) – ostatni rok boleśnie pokazał, że brak bytności nawet dużych firm w Internecie, zwiastuje rychłą śmierć marki, lub – w najłagodniejszej opcji – spore problemy.
2 marca 2021 roku, oficjalnie koncern Amazon wszedł do Polski, oferując przedsiębiorcom mniejsze i większe usługi. Jak wszyscy doskonale wiemy, Amazon jest głównym rywalem portalu Allegro. Wejście tego pierwszego było szeroko komentowane i jest cały czas bacznie obserwowane przez konkurencję, naturalnie.

1. Co obaj giganci są w stanie dziś zaoferować firmom i który z nich wygra walkę o polskiego przedsiębiorcę?

Wejście firmy na marketplace typu Amazon czy Allegro to dobry sposób na przetestowanie sprzedaży w online, która w dzisiejszych czasach jest nieodłączną częścią prowadzenia biznesu. Tego typu krok generuje mniejsze koszty niż rozwój własnego sklepu internetowego, jednak bez wątpienia wymaga przygotowania. Stopień tego przygotowania zależy od wielu czynników – poziomu rozwoju firmy, branży, kraju produkcji czy właśnie wybranego miejsca do sprzedaży. Allegro i Amazon gruntownie się od siebie różnią i dlatego wejście na daną platformę także wymaga odmiennego podejścia.

 

Allegro – po pierwsze i najważniejsze, jest polską marką, która istnieje w Polsce od lat. Według badań, ponad 90% badanych zaczyna swoje zakupowe poszukiwania od wpisania frazy na Allegro właśnie, w myśl zasady, że to właśnie tu znajdziemy najtaniej, najszybciej i według myśli “Jeśli nie ma na Allegro, to nie ma nigdzie!” 😉
Allegro sprawdzi się na każdym etapie istnienia firmy – niezależnie od tego, czy dopiero rozkręcamy działalność, szukamy dodatkowego kanału sprzedaży czy wsparcia dla sklepu online. Allegro oferuje bardzo szeroką i dokładną kategoryzację produktów: od elektroniki, przez modę i wystrój wnętrz, kończąc na sporcie, turystyce czy żywności. Podsumowując: jest to dobre miejsce dla każdej branży.

 

Amazon z kolei to niekwestionowany lider w e-commerce i największy marketplace na świecie. Ze swoją ofertą wystawia się na nim ponad 1,9 miliona zarejestrowanych sprzedawców.

 

Decyzja o wejściu “w Amazon” nie może być podejmowana pochopnie ani na tzw. “hurra”.

 

Koncern wymaga tu od sprzedających przygotowania od strony prawnej (rejestracja marki w przypadku własnych brandów), księgowej (rejestracja do VAT w krajach, w których działa Amazon) czy logistycznej (np. kalkulacja kosztów kosztów wysyłek do innych krajów, która ma kluczowy wpływ na marżowość).

 

Nie będzie to zatem trafiony wybór dla niewielkich firm, które chcą zacząć działać od zaraz, ani dla tych, które nie planują ekspansji terytorialnej na inne, zagraniczne rynki. Największą przewagą Amazona nad Allegro jest bowiem jego globalność. W samej Europie marketplace oferuje 8 rynków (Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, UK, Holandia, Szwecja i Polska).
Amazon pozwala sprzedawać praktycznie wszystko, jednak dla niektórych kategorii (na przykład związanych z jedzeniem) produktów konieczne są dodatkowe zgody.

Bez względu na to, którą platformę wybierzemy, przed zaczęciem sprzedaży należy dokładnie przemyśleć swoje cele biznesowe i pod nie dopasować działania, kampanie jak i strategie reklamowe swojej firmy.

 

Czytaj więcej o Allegro…

2307

allegro

amazon

przedsiębiorstwo

sklepy internetowe

Czytaj również

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje
1546

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje. Okres poświąteczny stanowi fascynujący czas dla rynku e-commerce, który zmienia się pod wpływem różnych czynników takich jak zwroty, wymiana prezentów, realizacja kart podarunkowych oraz wyprzedaże noworoczne. Jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ten czas dla sprzedawców internetowych? 

Czytaj dalej

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych
1431

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych. W miarę jak technologia i świadomość społeczna ewoluują, współpraca między projektowaniem doświadczeń użytkownika (UX) a dostępnością (Accessibility) staje się coraz bardziej kluczowym aspektem w tworzeniu inkluzywnych doświadczeń cyfrowych. W 2025 roku, oba te obszary mogą stać się nie tylko komplementarnymi, ale wręcz nierozerwalnymi elementami skutecznego projektowania produktów i usług cyfrowych. Przyjrzymy się w tym artykule, dlaczego ta współpraca jest tak ważna oraz jakie kroki należy podjąć, aby ją zrealizować.

Czytaj dalej