1529

AMP - accelerated mobile pages

AMP - accelerated mobile pages

Jakis czas temu Google wprowadził do Search Console funkcję pozwalającą na włączenie funkcji AMP czyli Accelerated mobile pages.

Accelerated mobile pages funkcja ta jest skierowana przede wszystkim dla tych osób, które posiadają statyczne strony, a które chcą aby ich treści dostępne były dla użytkownika niemal natychmiast. Obecnie, w dobie królowania mobilnych aplikacji i mobilnych wersji stron internetowych, wszystko sprowadza się do jak najszybszego zainteresowania użytkownika.

Najprościej rzecz ujmując celem projektu jest przyspieszenie ładowania stron poprzez wykorzystanie infrastruktury chmur/serwisów cache’ujących. Na taki przywilej mogą sobie jednak pozwolić tylko zweryfikowane strony internetowe. W przypadku Google możliwe jest jej zweryfikowanie poprzez narzędzia Google dla Webmasterów.

Z programistycznego punktu widzenia, AMP składa się z trzech elementów:

– AMP HTML – to zbiór zaleceń dla kodu HTML dzięki którym możliwe jest tworzenie bogatych treści z wykorzystaniem podstawowego kodu HTML oraz dostępnych dla niego w ramach AMP rozszerzeń.

– AMP JS – biblioteki JavaScript które sprawiają, że treści na stronie ładują się błyskawicznie.

– AMP CDN – opcjonalny element, który odpowiedzialny jest za dostarczanie stron HTML opartych o AMP.

Jednym z najważniejszych aspektów accelerated mobile pages jest uregulowanie i nałożenie restrykcji na wykorzystywanie skryptów JS. Faktem jest, że dostarczają ogromnych możliwości w projektowaniu serwisu i mogą wpłynąć niemal na każdy jego element czy sposób wyświetlania.

Jednocześnie są elementem, który znacząco obniża wydajność renderowania wyświetlanej strony www. Z tego względu accelerated mobile pages dopuszcza wykorzystanie własnych bibliotek JS, natomiast wszystkie elementy pochodzące z zewnętrznych źródeł muszą mieć charakter asynchroniczny. W ten sposób składowe strony nie mogą blokować się wzajemnie, aby zagwarantować jak najszybsze wczytanie się strony www.

Jako, że funkcja pojawiła się stosunkowo niedawno, mało jeszcze stron internetowych w sieci, które zostały przystosowane do tej technologii. Można przewidywać, że wprowadzenie AMP na witryny zmniejszy współczynnik odrzuceń spowodowany wolnym wczytywaniem się strony www, jak jednak będzie naprawdę? Jak zwykle – czas pokaże.

Dowiedz się więcej…

1529

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1068

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej