2430

Z cyklu ciekawostki: nietypowe domeny

Z cyklu ciekawostki: nietypowe domeny

Nietypowe domeny, pojawiły się w sieci już w 2014 roku. Co ciekawe, nadzór nad domenami – ich strukturą i ostatecznym kształtem sprawuje organizacja ICANN (ang. The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers – Internetowa Korporacja ds. Nadanych Nazw i Numerów) Formalnie ICANN jest prywatną organizacją non-profit, o statusie firmy zarejestrowanej w stanie Kalifornia, której rząd USA przekazał czasowo prawo nadzoru nad systemem DNS, przydziałem puli adresów IPv4 oraz IPv6 dla tzw. Regional Internet Registries RIR oraz rejestracją numerów portów.

1. Każdy kto choć raz w życiu próbował zarejestrować własną domenę, wie, że bywa to niełatwa walka :-)

W dobie wszech-internetu, końcówki .pl czy .com.pl są absolutną podstawą. Jeśli nazwa naszej firmy jest zbieżna z jakąś inną, dłużej działającą na rynku, możemy być wręcz pewni, że domena z końcówką .pl będzie już zajęta. Często zdarza się że adresy z .com .com.pl .org i .net bywają zajęte, co stawia właściciela nowej witryny trochę pod ścianą.

 

2. Według badań, najpopularniejszą nietypową końcówką w Polsce jest .online, natomiast na świecie .top.

W tym momencie zarejestrowano już 35590 takich domen – dla przykładu: .online, .xyz, .ovh, .site, .cloud, .app, .shop, .tech, .club oraz .art. Na całym świecie w tym samym czasie zrejestrowano łącznie 26 174 559 nietypowych domen, a do najpopularniejszych należą: .top, .xyz, .loan, .club, .online, .site, .vip, .icu, .shop oraz .work.
Sukces domen nTLD (skrót od new Top Level Domains) powoduje wchodzenie na rynek kolejnych, jak np. niedawno zarejestrowane przez Google rozszerzenie .dev.

 

3. Co fajnego jest w nietypowych domenach?

Pod względem marketingowym intrygują odbiorców, wywołują zaciekawienie i niekiedy zdziwienie (“Skąd oni wytrzasnęli taką domenę?!” 😉 ) Na pewno pozwalają na dogodne wykorzystanie nazwy własnego przedsiębiorstwa – nie musimy iść na kompromisy wciskając do adresy myślniki, czy – o zgrozo – numery. Ciekawym zabiegiem jest także wykorzystywanie końcówki domeny jako elementu nazwy firmy, np. www.kowal.ski lub narciarski.club. W przypadku domen funkcyjnych, jak np. .bank, firma musi posiadać specjalne uprawnienia i certyfikaty, ponieważ w zamyśle taka domena ma być kojarzona z bezpieczeństwem i wiarygodnością no i być na pewno stroną internetową banku.
Ceny nietypowych domen są… nietypowe 🙂 Wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset zł za rok. Najdroższe są domeny… .luxury i .rich.

 

Według danych ze strony nTLDstats domen z nietypowymi końcówkami zarejestrowano już ponad 4,5 miliona na całym świecie. Jest to imponująca ilość, z czego najwięcej rejestruje się w Stanach Zjednoczonych, Chinach i w Niemczech. Polska w tym rankingu zajmuje 22gie miejsce.

 

 

Dowiedz się więcej…

2430

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1069

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej