1784

Dark patterns, czyli ciemna strona strony… internetowej

Dark patterns, czyli ciemna strona strony… internetowej

Nie od dziś wiadomo, że im potężniejsze marki, tym więcej możliwości wykorzystują by osiągnąć cele biznesowe, by zwabić klientów, by zyskać odbiorców. I już nie raz pokazano – że gdy gra toczy się o wysoką stawkę – nie ma granic, dozwolone są wszelkie chwyty.

 

Takim chwytem są powszechnie znane grafikom, dark patterns, czyli pewne rozwiązania, wizualizacje, występujące najczęściej w interfejsach stron internetowych i aplikacjach, które… wprowadzają użytkownika w błąd. Mają one za zadanie zmylenie odbiorcy i zmuszenie go do podjęcia decyzji, nad którą wcale nie musiałby się zastanawiać w normalnych warunkach. To zwod­ni­cze in­ter­fej­sy, któ­rych za­da­niem jest ma­ni­pu­lo­wa­nie użyt­kow­ni­kiem i na­kło­nie­nie go do okre­ślo­nej kon­wer­sji, nawet jeśli ta jest przez niego nie­po­żą­da­na.

1. Takie rozwiązania znajdziemy przede wszystkim we wszelkich witrynach o wątpliwej zawartości, czyli takich działających na granicy prawa czy etyki.

Co ciekawe, już od jakiegoś czasu takie “psikusy” znajdziemy także na normalnych serwisach internetowych marek-gigantów, których nawet nigdy byśmy nie podejrzewali o tego typu procedury. Dlaczego takie rozwiązania pojawiają się obecnie już wszędzie? Jest to bardzo proste – chodzi o maksymalne zwiększenie konwersji, przekonanie użytkownika że nasz produkt jest mu niezbędny do życia, a nawet jeśli nie – to jest wielce prawdopodobne, że i tak zwabiony odbiorca i tak kupi produkt – przez nieuwagę!

2. Przykłady dark patterns “z życia wzięte”? Ależ proszę bardzo!

Ile razy denerwowaliśmy się, że dostajemy mailing od firmy o której nawet nie mamy pojęcia, a ich asortyment nie jest w ogóle przedmiotem naszych zainteresowań? HA! To nic innego jak dark patterns – najbardziej prawdopodobny scenariusz był taki, że wyrażając zgodę na mailing od firmy X, kliknęliśmy także zgodę na mailing, bądź przekazanie danych także firmie Y.

 

Kolejny przykład: ikonki reklam, których nie da się wyłączyć, bądź ikonka “X”, która… ucieka nam spod kursora. To stary ale nierzadko stosowany zabieg, by internauta, śledząc taki kursor przeskanował wzrokiem jeszcze raz treść całego wyskakującego popupu. To podświadomie zapada w pamięć, a więc cel reklamowy zostaje osiągnięty.

 

Takich przykładów jest całkiem sporo. Stosowanie dark patterns w swojej kampanii to trochę jak chodzenie po linie, bo bardzo łatwo zrobić nieuważny krok, przegiąć i można stracić naprawdę wiele – od zaufania klientów jak i całą pozycję na rynku. Szybka i agresywna chęć osiągnięcia sukcesu jest oczywiście pożądana przez wszystkich, jednak może szybko zmienić się w porażkę.

1784

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1139

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej