2304

Domena - Jak dobrać adres strony internetowej?

domeny

1. Adres strony www, czyli domena, jest jedną z pierwszych bolączek, jakie klienci napotykają w całym procesie tworzenia witryny. O ile nazwę da się skorelować jeden do jednego z właściwą nazwą firmy, wszystko idzie gładko, schody zaczynają się, gdy pożądana domena jest niedostępna, lub już wykupiona…

W dobie rozwiniętej technologii, każda firma, która chce być postrzegana za profesjonalną, powinna posiadać łatwo zapadający w pamięć adres domeny, dzięki któremu klienci łatwiej znajdą ją wśród konkurencji.

 

Najlepiej, gdy nazwa firmy współgra z właściwą nazwą firmy – często jednak bywa, że jest to niemożliwe, tak więc warto dobrze przemyśleć adres swojej witryny, aby nie wprowadzał w błąd i był spójny z wizerunkiem firmy. Najprościej ujmując, domena stanowi unikalną nazwę dla danej strony internetowej. Oznacza to, że w internecie nie ma dwóch identycznych nazw. Warto więc przed dokonaniem zakupu przemyśleć jak powinna ona brzmieć, gdyż od tego zależy, jak firma będzie się prezentować w wirtualnym świecie.

 

Przy doborze domeny dobrze jest kierować się synonimami, ponieważ wpadają one w ucho, a w przypadku nazw anglojęzycznych – dobrze jest rezerwować także wersje fonetyczne. Dlatego też, potem, przekazywane ustne czy pocztą pantoflową nie stanowi problemu.

 

Dodatkowo, warto skupić się na domenach z końcówką odpowiadającą krajowi – są to wersje dedykowane na kraj, w którym firma chce promować swoje usługi czy produkty. Sytuację idealną mamy wtedy, gdy na każdą wersję językową witryny posiadamy osobną domenę (.pl .co.uk .com .de .se .it .ru itd) – daje to większe możliwości pozycjonowania marki w danym kraju, jest jednak kosztowne, ponieważ każda domena po roku wymaga odnowienia.

 

Wymyślając adres strony www, nie można popadać w drobiazgowość – znaki takie jak myślniki czy podkreślniki, nie są mile widziane i zwłaszcza teraz – w dobie smartfonów i tabletów, utrudniają poprawne i szybkie wpisanie adresu domeny.

 

Wszelkie przerywniki w treści, jak myślniki czy podkreślenia, mogą utrudniać komunikację. Jednak nie oznacza to, że w każdym wypadku użycie znaku pauzy jest karygodnym błędem. Może się okazać, że to jedyna forma adresu internetowego, jaką w danym przypadku można użyć. Należy jednak wziąć pod uwagę, że zwykle kiedy internauta wpisuje nazwę domeny, pomija wszelkie dodatkowe znaki. W takim wypadku może wejść niekonieczne na stronę, która została mu podana, a do konkurencji.

 

Jeśli w nazwie firmy występują polskie znaki, nie będą one oczywiście widoczne w adresie strony internetowej.

 

W sieci występują także liczne bazary domen, gdzie skupowane są atrakcyjniejsze nazwy domen, które mogą być odsprzedawane za mniejsze lub większe kwoty. Przed takim zakupem należy na pewno zweryfikować nazwę względem mediów społecznościowych lub potencjalnej konkurencji. Dodatkowo, niektóre domeny mają już swoją historię i mogą być bardziej atrakcyjne od innych pod względem pozycjonowania.

2304

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1193

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej