3420

Google Consent Mode v2 - czyli must have od marca 2024 na Twojej stronie www!

Google Consent Mode v2

Google Consent Mode v2 – czyli must have od marca 2024 na Twojej stronie www! Wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że czeka nas powtórka z rozrywki, dokładnie tak jak było to w przypadku wdrażania procedur RODO – już w marcu 2024 czekają nas zmiany – to właśnie od tego miesiąca obowiązywać będzie zaktualizowana wersja Trybu Zgody Google. Czym jest, jak działa, jak ją wdrożyć i co nam grozi, jeśli jej nie wdrożymy na czas – odpowiadamy w dzisiejszym wpisie.

1. Google Consent Mode v2 - co to jest?

Google Consent Mode v2 to narzędzie, które umożliwia właścicielom witryn internetowych skuteczne zarządzanie zgodnością z przepisami dotyczącymi prywatności, jednocześnie umożliwiając optymalizację działań marketingowych w sposób zgodny z preferencjami użytkowników.

 

Do marca 2024 roku każda strona internetowa korzystająca z usług Google zobowiązana będzie do wprowadzenia nowej wersji Consent Mode. Jest to szczególnie istotne w kontekście analityki oraz prowadzenia działań reklamowych.

Wprowadza przede wszystkim dwie odrębne zgody: 

  • ad_user_data – zgodę na udostępnienie Google danych użytkownika w celach reklamowych,
  • ad_personalization – zgodę na wykorzystywanie danych użytkownika do personalizacji reklam, np. pod postacią remarketingu.

 

Tryb Zgody Google v2 obejmuje także dwa poziomy: podstawowy i zaawansowany. W przypadku podstawowego modelu, do momentu aż użytkownik wyrazi zgodę na zbieranie danych, nie uzyskamy od niego żadnych informacji. Wdrażając model zaawansowany, bez uzyskania zgody możemy dalej zbierać dane, które nie zawierają personalnych informacji, tylko te ogólniejsze (czyli np. kraj czy rodzaj konwersji).

Kluczowym elementem jest tutaj upewnienie się, że korzystamy z certyfikowanej platformy do zarządzania zgodami (CMP). Sprawdźmy, czy używamy platformy, która uzyskała od Google status “CMP Partner” – jeśli nie, koniecznie będzie zadbanie o to! 

2. Kluczowe cechy 

  1.  Zarządzanie zgodnością z przepisami. Narzędzie pozwala właścicielom witryn dostosować sposób zbierania danych do wymagań regulacyjnych, takich jak RODO (GDPR) w Unii Europejskiej. Umożliwia to zgodne z prawem działanie witryn internetowych.
  2.  Zbieranie zgód na różnych poziomach. Umożliwia zbieranie zgód na różnych poziomach, co pozwala na bardziej precyzyjne dostosowanie działań marketingowych do preferencji użytkowników.
  3.  Dynamiczna optymalizacja reklam. Narzędzie pozwala na dynamiczną optymalizację reklam na podstawie zgód użytkowników. Dzięki temu możliwe jest efektywne wykorzystanie dostępnych danych i lepsze dopasowanie reklam do oczekiwań użytkowników.
  4. Minimalizacja utraty danych. Google Consent Mode v2 minimalizuje utratę danych poprzez umożliwienie kontynuowania zbierania danych w sposób ograniczony, nawet w przypadku braku zgody użytkownika na pełne śledzenie.
  5.  Uproszczone wdrożenie. Narzędzie jest zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwić właścicielom witryn internetowych wdrożenie i konfigurację, co pozwala zaoszczędzić czas i zasoby potrzebne na dostosowanie witryny do wymagań prywatnościowych.
  6.  Zwiększona kontrola nad danymi.  Google Consent Mode v2 daje właścicielom witryn większą kontrolę nad tym, jakie dane są zbierane i jak są one wykorzystywane, co pozwala na lepsze dostosowanie działań marketingowych do preferencji użytkowników.

3. Co się stanie z moją stroną bez Google Consent Mode v2?

Zgodnie z rozporządzeniem, bez spełnienia wymogów Google Consent Mode v2 nie będzie można prowadzić działań remarketingowych. Nie będzie można wykorzystywać custom audience. Raportować konwersji w Google Ads i wykorzystywać modelowania behawioralnego w Google Analytics.

 

Należy podkreślić, że brak dostosowania się do nowej wersji Trybu Zgody Google objęty jest karą. Niewłaściwe przetwarzanie plików cookies może oznaczać przydzielenie kary finansowej! Brak wdrożenia Consent Mode, oprócz kary finansowej, obejmuje również ryzyko otrzymania blokady na swoim koncie reklamowym Google Ads. 

4. Jak wdrożyć Google Consent Mode v2?

Zdajemy sobie sprawę, że dla statystycznego właściciela strony internetowej lub sklepu online, wszystko to brzmi jak czarna magia. Dodatkowe obostrzenia oraz widmo kar finansowych i blokowanie działań w Google Ads może wprowadzać wręcz panikę.

 

Ale spokojnie!

 

Ponieważ w Website Style dostosowujemy usługi do potrzeb rynku w sposób dynamiczny, przygotowaliśmy dla naszych klientów specjalną ofertę. Ofertę która pomoże wdrożyć, monitorować i weryfikować poprawność Google Consent Mode v2.

Pamiętaj, wprowadzenie zmian w obrębie przetwarzania danych i polityki cookies stanie się wymogiem i koniecznością. Nie czekaj, bądź o krok przed konkurencją i ciesz się stałymi wzrostami wskaźników z Google Tag Manager’a.

 

Nasza usługa – Zobacz

3420

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1191

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej