2675

Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

Coraz więcej właścicieli firm zaczyna rozumieć, że identyfikacja wizualna marki to coś, co tworzy się na lata, ergo, musi być dokładnie przemyślane i dobrze rozplanowane. W dzisiejszym wpisie odpowiemy na pytanie za co tak naprawdę płaci klient zlecając agencji interaktywnej wykonanie identyfikacji wizualnej.

Dobrej jakości logo, spójne materiały poligraficzne jak i do social mediów, strona internetowa… – Wszystkie te elementy muszą ze sobą współgrać by tworzyć spójną wizytówkę biznesu.

Jeśli także Ty stoisz przed niełatwym wyborem firmy, która profesjonalnie i rzetelnie “opakuje” Twoją markę – skontaktuj się z nami, gwarantujemy, że rozwiejemy wszelkie wątpliwości i odpowiemy na nurtujące Cię pytania!

1. “Rebranding? Nie, dziękuję!”

Niezależnie, czy dana firma jest nowym start-upem czy istnieje już na rynku X lat, obecnie absolutnym musem jest spójny przekaz kierowany zarówno w kanałach social media jak we wszelkich materiałach poligraficznych, czyli drukowanych.
Oczywiście, z biegiem lat, możemy dojść do wniosku że dany element, lub cała identyfikacja będzie do odświeżenia – jest to naturalny proces, który wraz z rozwojem danej marki może się okazać konieczny. Nie należy jednak panikować – rebrandingi w każdej branży były, są i zapewne będą 🙂
Niech przykładem będzie PZU czy marka aut BMW – wszystkie zmiany designu i identyfikacji jakie odbyły się w tych firmach, były dokładnie zaplanowane i przemyślane, tak, by na kolejne X lat były ponadczasowe i aktualne. Co ważne – nie należy traktować rebrandingu jako czegoś negatywnego – musimy sobie zdać sprawę, że pewnie zmiany po latach będą konieczne, a to, w jakim zakresie zajdą – czy tylko w kwestii samego logotypu, czy także w całej identyfikacji – zależy tylko i wyłącznie od nas, właścicieli.

2. Identyfikacja wizualna - co to takiego?

Wielu klientów myśli, że identyfikacja to nic innego jak logotyp i jego kolorystyka. I słysząc kwotę za rzeczoną identyfikację mocno dziwią się co do kosztów.
Tymczasem, jest to mniej lub bardziej rozbudowany system tego, jak identyfikowana i przedstawiana jest firma w Internecie i realu. Identyfikacja obejmuje więc nie tylko logo i używaną kolorystykę, ale także wszystkie materiały drukowane, włącznie z ich projektami, zawiera także zasady typografii, wygląd banerów, billboardów i plakatów, wygląd budynków i wnętrz firmowych, oznakowanie produktów – zarówno w digitalu jak i realnym świecie. To także wygląd ubrań firmowych, czy gadżetów reklamowych. Zawartość identyfikacji zależy od tego, czego dana firma potrzebuje i w jakiej branży działa. Przykładowo, dla branży gastronomicznej mogą to być dodatkowo projekty kart menu czy szyldów reklamowych, a dla branży medycznej – plansze informacyjne, identyfikatory, czy tzw. scrubsy.
Wszystkie te elementy mają wielkie wpływ na rozpoznawalność, tzw. “uczenie się” potencjalnych klientów poznawania powstającej marki. Buduje to profesjonalny wizerunek i wzbudza zaufanie – dlatego też niezmiernie ważne jest, by elementy identyfikacji wizualnej nie były wybierane przypadkowo.

3. Ile czasu zajmuje stworzenie identyfikacji wizualnej?

Musimy zdać sobie sprawę, że jako klienci musimy uzbroić się w cierpliwość. Czas grafika na poznanie firmy, jej specyfiki i najważniejszych aspektów może zająć trochę czasu. A im lepiej projektant pozna wszystkie te elementy, tym szybciej uda mu się trafić w preferencje i gusta klienta.
W Website Style, wierzymy, że każdy grafik ma swój niepowtarzalny styl i świeże spojrzenie na dany projekt, dlatego też, czasem organizujemy wewnętrzne konkursy, gdzie, jeśli oczywiście czas i budżet klienta na to pozwala – każdy z designerów tworzy swoją zajawkę identyfikacji dla danej firmy, a klient ma większy wybór i może wybrać, który styl mu bardziej odpowiada i “przemawia do niego”. Działając w ten sposób możemy w ekspresowym tempie dojść do etapu “mamy to! 🙂 ”

W normalnych warunkach, musimy pamiętać, że od ustaleń z klientem do finalnej identyfikacji jest spora droga, a analiza marki, konkurencji i branży jest czasochłonnym procesem, których założenia często wymagają weryfikacji. Wymaga to niejednokrotnie zmiany koncepcji, wskutek czego powstaje wiele wersji, które z kolei – wymagają oczywiście opinii klienta.
Standardowo – nie jesteśmy w stanie podać sztywnych ram czasowych, ile czasu powinien zająć proces tworzenia identyfikacji.

Wszystko zależy od kilku istotnych czynników:
Czy firma w chwili obecnej posiada logo lub/i identyfikację?
Jakie elementy mają się znaleźć w nowej identyfikacji?
Ile projektów całości należy wykonać?

4. Elementy identyfikacji wizualnej

Jak wcześniej napisaliśmy, ilość elementów w identyfikacji wizualnej jest bardzo różna – może ona zawierać tylko wytyczne co do konstrukcji loga i firmową paletę barw (jest to identyfikacja minimum) a może być w zasadzie nieograniczona i tylko potrzeba klienta będzie jedynym ogranicznikiem.
Co za tym idzie – cena takiej identyfikacji będzie uzależniona od ilości elementów jakie będą wymagały przygotowania. Często zdarza się też tak, że klient posiada księgę znaku swojego znaku graficznego i chce dołożenia do tego wyglądu materiałów graficznych do pełnej identyfikacji. Wszystkie komponenty identyfikacji różnić się będą formatem, wymiarem i orientacją – jak np. umieszczeniem imienia i nazwiska na tabliczkach montowanych na drzwiach gabinetów. Trzeba więc przygotować je w taki sposób, aby w każdym możliwym wariancie stanowiły harmonię.

 

5. “Dlaczego tak drogo?!”

Zdajemy sobie sprawę, że kwoty rzędu 5000 zł netto wzwyż jest niemałą kwotą i pokusa, by projekt oddawać pomniejszym freelancerom jest ogromna.
Pamiętajmy jednak, że oszczędzanie na własnym wizerunku prędzej czy później się zemści. Odkładanie kwestii wizerunkowych na dalszy plan albo powierzanie ich w niepewne ręce będzie generować więcej zysków niż strat. Są oczywiście komponenty na których możemy oszczędzić i które nie będą naszym “must have”. Co jednak ważne – warto się odpowiednio przygotować do rozmów z grafikami – jasno określając swoje cele i wymagania, zaoszczędzimy pracy grafików, a co za tym idzie – nasze fundusze nie ucierpią aż tak. Patrząc na problem z drugiej strony – warto zaufać profesjonalistom i zdać się na ich znajomość branży i rynku graficznego. Doświadczony i profesjonalny grafik będzie doskonale wiedział jak wyróżnić naszą firmę na tle konkurencji i jak zbudować wizerunek marki.

 

Jeśli także Ty stoisz przed niełatwym wyborem firmy, która profesjonalnie i rzetelnie “opakuje” Twoją markę – skontaktuj się z nami, gwarantujemy, że rozwiejemy wszelkie wątpliwości i odpowiemy na nurtujące Cię pytania!

 

Czytaj więcej o identyfikacji wizualnej…

2675

identyfikacja wizualna

koszt identyfikacji wizualnej

Rebranding

strony internetowe

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1134

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej