Jak nazywać firmy/marki?

jak nazwać firme

1. Stworzenie idealnej nazwy jest nieprzypadkowym połączeniem strategii marketingowej, psychologii i fonetyki. Niejednokrotnie używa się także lingwistycznych sztuczek, by efekt był jeszcze większy, a firma miała charakter międzynarodowej.

Adekwatna nazwa firmy wywołuje w odbiorcach określone emocje i skojarzenia, wpływające na wyobraźnię i determinujące ich finalne decyzje. Reguły i zasady tworzenia nazw bywają skomplikowane, jednak warto zadać sobie trochę trudu i spróbować, chociażby pierwsze pomysły – wymyślić samemu.

Na rynku w każdej branży można znaleźć dziesiątki dobrych firm, których nazwy nie kojarzą się zupełnie z niczym, bądź nazwane po prostu… kiepsko. Są i takie, które przy najbardziej wyszukanych nazwach i po setkach rebrandingów i tak nie będą w stanie się wybić i odnieść sukces.

2. Co jest więc najważniejsze przy wymyślaniu nazwy dla marki?

Najprościej jest stworzyć bazę wyrażeń, które określają branżę firmy, oraz słowa, których chcemy po prostu użyć. Warto tu także zaczerpnąć słów z języka angielskiego – może się okazać, ze najprostsze pomysły będą tymi najlepszymi.

Taka baza słów będzie potem także świetną formą weryfikacji słów kluczowych, przy projektowaniu strony www.

Dodatkowo, warto zastanowić się kim są potencjalni klienci powstającej marki – w jakim przedziale wiekowym, regionalnym czy są to firmy, czy klienci indywidualni. Nie bez znaczenia jest także dostępność domen internetowych – w końcu, po stworzeniu nazwy, pewnikiem będziemy chcieli także stworzyć stronę www, której adres będzie tożsamy z nazwą, ergo, łatwy do zapamiętania, bez notowania czy łamania sobie języka.

Radząc klientom w kwestii nazywania firm, nie rekomendujemy nazw w formie skrótów – UPC, PKO czy BMW to marki, które mogły zaistnieć tylko i wyłącznie ogromnym nakładom na ich promocję i reklamę. Nie posiadając takowych – lepiej nie zaczynać promować czegoś, co nie ma fizycznego znaczenia i co przy pierwszym skojarzeniu z niczym się nie kojarzy.

Odradzamy klientom także połączenia z nazwiskami (o ile nie są to firmy jednoosobowe lub branża prawna) oraz wszelkiej maści stereotypowe końcówki/początki -POL. Obecnie w Polsce istnieje tyle podobnie nazwanych firm, że nazwanie kolejnej firmy produkującej beton BET-POL zabija na starcie jej charakterystyczność, jakość i automatyczną rozpoznawalność. O trudnościach w wykupie domeny nie wspominając.

Dodatkową przeszkodą, mogą się okazać wymogi prawne – to także należy mieć na uwadze, naruszenie praw autorskich czy złamanie patentów może skutkować bardzo nie przyjemnymi konsekwencjami.Z drugiej jednak strony – posiadając już naprawdę satysfakcjonującą nazwę, warto zadbać o rejestrację tej nazwy jako znaku towarowego – da to gwarancję, że nie powstanie za jakiś czas mnogość firm posługujących się naszą nazwą, lub nazwą bardzo zbliżoną/mylącą.

Dowiedz się więcej…

Czytaj również

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje
1546

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje

Jak okres poświąteczny kształtuje rynek E-commerce: Zwroty, karty podarunkowe i noworoczne promocje. Okres poświąteczny stanowi fascynujący czas dla rynku e-commerce, który zmienia się pod wpływem różnych czynników takich jak zwroty, wymiana prezentów, realizacja kart podarunkowych oraz wyprzedaże noworoczne. Jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą ten czas dla sprzedawców internetowych? 

Czytaj dalej

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych
1430

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych

Współpraca UX i Accessibility w 2025 roku: klucz do tworzenia nowoczesnych doświadczeń cyfrowych. W miarę jak technologia i świadomość społeczna ewoluują, współpraca między projektowaniem doświadczeń użytkownika (UX) a dostępnością (Accessibility) staje się coraz bardziej kluczowym aspektem w tworzeniu inkluzywnych doświadczeń cyfrowych. W 2025 roku, oba te obszary mogą stać się nie tylko komplementarnymi, ale wręcz nierozerwalnymi elementami skutecznego projektowania produktów i usług cyfrowych. Przyjrzymy się w tym artykule, dlaczego ta współpraca jest tak ważna oraz jakie kroki należy podjąć, aby ją zrealizować.

Czytaj dalej