Nowoczesne strony www a certyfikat SSL 

Internet w dzisiejszym świecie jest jak studnia bez dna. Jest największym narzędziem komunikacji, rozrywki a także miejscem gdzie dokonujemy zakupów, zapisów czy innych transakcji, które wymagają podania tzw. danych wrażliwych (poufnych), takich jak nasze imię i nazwisko, nr pesel, adres zamieszkania etc. Z tego też względu każda nowoczesna strona internetowa powinna posiadać certyfikat SSL.

1. Co to jest SSL?

SSL (Secure Socket Layer) to protokół sieciowy, który stał się powszechnie przyjętym standardem szyfrowania danych w Internecie. Umożliwia nawiązywanie bezpiecznych połączeń pomiędzy przeglądarką internetową, a serwerem na którym znajduje się strona internetowa. Zapewnia tym samym poufność wszystkim przesłanym w obie strony informacjom. SSL został zaprojektowany jako protokół uniwersalny, dzięki czemu może być odpowiedzialny zarówno za szyfrowanie połączeń ze stroną internetową, serwerem FTP czy nawet serwerem poczty elektronicznej. Jeśli więc szukamy rozwiązania pozwalającego na szyfrowanie przesyłanych wiadomości e-mail, protokół SSL nam w tym pomoże.

 

SSL został opracowany już w 1994 roku przez firmę Netscape, jako narzędzie służące do zabezpieczania danych przesyłanych za pośrednictwem internetu, a dokładnie pomiędzy użytkownikiem sieci a serwerem. Zabezpieczenie certyfikatem SSL odbywa się poprzez szyfrowanie przesyłanych danych przy użyciu klucza AES (Advanced Encryption Standard), który jest nowoczesnym blokowym szyfrem symetrycznym. Został opublikowany w 1997 przez Vincenta Rijmena i Joana Daemena.

Tyle z teoretycznej formułki, z której, większość internautów rozumie pewnie tylko znaki przestankowe 🙂 

2. SSL dziś

Nie da się ukryć, że SSL staje (lub nawet stał) się standardem w przestrzeni Internetowej. Coraz większa liczba użytkowników i wydawców treści zdaje sobie sprawę, że jest on niezbędny do bezpiecznego funkcjonowania witryn. Do wzrostu tej świadomości z pewnością przyczynił się rozwój ich możliwości – dzisiaj online dokonujemy zakupów, przelewamy pieniądze, dzielimy się danymi osobowymi, czy rozliczamy z Urzędem Skarbowym. Bez SSL każda z tych czynności byłaby potencjalnym zaproszeniem do ataku i kradzieży danych. 

 

3. Rodzaje certyfikatów SSL

Mimo iż istnieją trzy rodzaje certyfikatów SSL, różnią się one tylko sposobem weryfikacji instytucji, która ich używa. Mówiąc dokładniej, im bardziej zaawansowany certyfikat, tym więcej danych swojego właściciela zawiera.

  • SSL DV (Domain Validation) jest najprostszy. Wymaga jedynie weryfikacji samej domeny, którą chroni. 
  • Bardziej zaawansowany jest SSL OV (Organization Validation), którego uruchomienie musi być poprzedzone weryfikacją wszystkich danych firmy lub instytucji, która go zakupiła. Procedura samej weryfikacji jest bardzo prosta: wystarczy wysłać dane firmowe mailem lub faksem.
  • Ostatni rodzaj SSL EV (Extended Vaildation), wymaga również podania wszystkich danych firmowych, ale w języku angielskim.

 

Czy warto?

 

Po pierwsze, musimy to zaznaczyć – wykupienie i używanie SSL’i nie jest obowiązkowe. Jeśli nie chcemy inwestować z jakichś względów i takie zabezpieczenie, nie wiemy czy nasza witryna/sklep się utrzyma, nie mamy obowiązku instalowania SSL.

JEDNAK… Tu następuje długa lista znaczących i ważnych zalet, w obliczu których, wydanie kilkudziesięciu zł/rok wydaje się, w większości zasadne:

 

  • Główną zaletą SSL jest po prostu bezpieczeństwo danych użytkowników. Szyfrowanie i korzystanie z zewnętrznych certyfikatów sprawia, że ryzyko przechwycenia danych zabezpieczonych przez SSL jest znikome. Dodatkowo to rozwiązanie eliminuje ryzyko naruszenia ich integralności, przez co to doskonałe rozwiązanie dla podmiotów, które muszą dostosować swoje witryny do wymagań prawnych (m.in. RODO).

 

  • Na zainstalowany SSL bardzo przychylnie patrzą roboty indeksujące Google. Choć wokół algorytmów Google urosło wiele legend, specjaliści SEO są pewni – protokół HTTPS jest jednym z wielu czynników rankingujących. Co to oznacza? O ile nie możemy oczekiwać, że samo szyfrowanie sprawi, że zdobędziemy pierwsze miejsca w wynikach wyszukiwania, o tyle z całą pewnością ułatwi nam walkę o te pozycje.
  • Protokół SSL stanowi o wiarygodności strony i daje użytkownikom do zrozumienia, że ich dane są bezpieczne. Podnosi to ich zaufanie, buduje profesjonalny wizerunek i zwiększa chęć interakcji z witryną.
  • Poza tym – SSL staje się już powoli, jeśli nie koniecznością, a wymogiem. Przykładowo, żeby zintegrować swój sklep online z marketem Facebooka, należy posiadać SSL. Oprócz tego, jest on jednym z kryteriów stawianych witrynom przez normę regulującą płatności kartą (Payment Card Industry Data Security Standard). Brak SSL może uniemożliwić wdrożenie takiej płatności.

Kto zatem powinien posiadać certyfikat SSL na swojej stronie? Na pewno wszyscy właściciele stron przetwarzających różnego rodzaju dane użytkowników, takich jak:
sklepy online, serwisy zakupowe, instytucje publiczne (podlegające pod rządowe) – placówki edukacyjne, korporacje, strony urzędowe czy medyczne. Plus, wszędzie tam, gdzie obsługiwane są jakiekolwiek płatności – strony banków, instytucji finansowe, poczty, czy płatne aplikacje.

 

Jeśli potrzebujesz dla swojej strony www certyfikatu SSL, ale masz wątpliwości, nie potrafisz już nie masz czasu na jego wdrożenie – idealnie trafiłeś! Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety projektowej i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby Twoja marka rosła w siłę i była jak najlepiej chroniona w sieci.

certyfikat ssl

ssl

strony internetowe

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1191

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej