Logo - WEBLOG - Website Style - Tworzenie stron www

Praktyczne wskazówki jak zaprojektować dobre logo

Praktyczne wskazówki jak zaprojektować dobre logo. Projektowanie znaku graficznego dla firmy to temat rzeka, szeroko opisywany zarówno w sieci jak i w książkach projektowania dla grafików. Znajdziemy tam wiele złotych rad, które w odniesieniu do realnego, niedoskonałego świata jednak – nie będą w żaden sposób przydatne. Dlatego też w dzisiejszym artykule postanowiliśmy zebrać całą naszą wiedzę graficzną w tym temacie i podzielić się nią z czytelnikami bloga Website Style.

1. Garść teorii

Logotyp to termin rozpoznawalny od początku XIX wieku jako forma graficzna będąca interpretacją brzmienia nazwy i jednoznacznie identyfikująca markę, firmę, agencję, organizację, produkt, usługę, przedsięwzięcie, imprezę oraz każdy inny rodzaj aktywności gospodarczej lub społecznej. 

Podstawowym zadaniem logotypu jest odróżnienie usług i produktów danego podmiotu od konkurencji. Logotypy często rejestrowane są jako znaki towarowe. W zależności od przyjętego ujęcia logotyp może składać się z: samego symbolu graficznego (godła, sygnetu), symbolu i nazwy lub samej nazwy (ponadto może zawierać inne elementy, dla przykładu slogan). Wówczas pojęcie to traktuje się jako synonim terminu logo. wyłącznie samej nazwy i być tym samym literniczą częścią znaku firmowego/towarowego.

 

 Definicji drugiej często towarzyszy stwierdzenie, że logotyp należy bezwzględnie traktować jako część logo; z punktu widzenia etymologicznego termin logo stanowi jednak skróconą formę wyrazu logotyp. Ujęcie specjalistyczne, czyniące rozróżnienie między tymi określeniami, wykazuje zatem paradoks, w którym pojęcie logo wywodzące się od logotypu, staje się dla niego nadrzędne. Ponadto niekiedy spotyka się mylną etymologię określającą logotyp jako rezultat zestawienia logo z przyrostkiem -typ pochodzącym od terminu typografia.

2. Na początku był brief…

… który przysparzał klientom najwięcej kłopotów. No bo jak to – klient przecież przychodzi do agencji interaktywnej, zleca logo, wychodzi i dostaje po tygodniu logo! Gotowe, zaprojektowane, idealne!

 

Niestety, to tak nie działa 🙂 Grafik, który projektuje logo musi znać chociaż podstawowe założenia i jakiekolwiek tło historyczne marki, by finalnie było ono atrakcyjne, powiązane i po prostu dobre. Dlatego też dobrze wypełnione briefy projektowe są dla nas na wagę złota – w prostych punktach jesteśmy w stanie zorientować się w gustach i potrzebach klienta.

Nie ma także nic złego w chęci wypełnienia briefu w obecności grafika, z jego pomocą! Jest to najlepsza opcja, ponieważ designer będzie mógł od razu zadać pytania pomocnicze, które na pewno pomogą w lepszym określeniu i opisie marki.

W związku z powyższym, warto rzetelnie i poważnie podejść do tematu ankiety projektowej, w końcu w naszym wspólnym interesie leży sprawne stworzenie czegoś, co będzie X lat identyfikowało firmę na arenie ogólnopolskiej i nie tylko.

Jeśli jesteśmy przygotowani, wiemy czego chcemy i chociaż mgliście jesteśmy w stanie o swoich potrzebach i wyobrażeniach opowiedzieć grafikowi… to jesteśmy dokładnie w połowie drogi do sukcesu 🙂

3. Pierwsze projekty

Po rozmowie z projektantem, stworzy on dla nas kilka wersji, propozycji tego, co usłyszał od nas. Możliwe, że będzie miał jeszcze dodatkowe pytania, doda swoje sugestie, lub skutecznie przekona nas, że pewne pomysły i idee w naszej branży nie sprawdzą się. Tak czy inaczej, otrzymamy kilka (zależy to od początkowych ustaleń i zapisów w umowie) propozycji spośród których powinniśmy umieć wybrać jedną/dwie i na nich się skupić w dalszej części projektowej. Oczywiście możemy przesłać uwagi w stylu “poproszę kształt z pierwszego i font z trzeciego wariantu”, jednak musimy mieć na uwadze, że nie zawsze będzie to wyglądało dobrze. Dlatego też w pewnych kwestiach dobrze jest zdać się na grafika i jego poczucie estetyki i przede wszystkim – doświadczenie! W końcu to on jest tu specjalistą i stworzył w swojej karierze X kreacji. 

4. Finalna akceptacja

Ok, mamy to! Mamy logo swojej marki!

Po akceptacji finalnej wersji powinniśmy otrzymać w mailu lub na nośniku kilka wersji naszego loga – po pierwsze wszystkie odsłony muszą być zapisane w formatach wektorowych! Bez nich nie wydrukujemy wizytówek, plakatów czy ulotek – nasze logo będzie w złej jakości i będzie wyglądało na “spikselowane” i poszarpane. Pliki eps, ai, pdf lub cdr będą jak najbardziej pożądane. Dodatkowo, jeśli potrzebujemy, grafik prześle nam także wersje do internetowego użytku – rastrowe pliki jpg, png (bez tła) – które będziemy mogli wykorzystać we wszelkich social media lub w reklamach GoogleAds czy nawet na swojej stronie www.

 

Na pewno nie powinniśmy po fakcie wynajdywać drugiego dna, czy pytać populacji całego rodzinnego miasta czy i komu się nowe logo podoba. Logo to nie zupa pomidorowa by podobać się wszystkim – logo ma być skrótem Twojej marki, Twojego biznesu i być skierowane do Twoich klientów i odbiorców – a więc musi ono być przede wszystkim czytelne dla Twojej grupy odbiorczej. No i podobać się TOBIE.

 

Jeśli kreacja logotypów i identyfikacja wizualna Twojej marki to temat, którym Cię właśnie zaciekawiliśmy, jeśli chciałbyś odświeżyć swój znak graficzny, lub stworzyć totalnie nowy – idealnie trafiłeś! Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety projektowej i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby efekt końcowy zachwycił nie tylko Ciebie, ale i Twoich klientów.

 

Dowiedz się więcej…

brief

logo

Projektowanie

Czytaj również

Newsletter na stronie www - Wsparcie sprzedaży online
596

Newsletter na stronie www

Newsletter na stronie www jest realnym wsparciem sprzedaży online naszych produktów i usług. Od takiej tezy zaczynamy dzisiejszy artykuł, w którym będziemy chcieli odpowiedzieć na częste pytanie naszych klientów – czy newsletter na stronie www obecnie się w ogóle opłaca?

Czytaj dalej

Użyteczność stron internetowych
819

Użyteczność stron internetowych

Na przestrzeni lat użyteczność stron internetowych była rozumiana na wiele sposobów. Przyzwyczailiśmy się do określonych działań na witrynach, które prowadzą do danych informacji i te zachowania podświadomie staramy się powielać przy każdej stronie www. Za intuicyjność takich działań, za prostotę działania odpowiada UX design, czyli user-experience design.

Czytaj dalej