1210

Projektowanie design systemów

Projektowanie design systemów. Dzisiejszy temat artykułu będzie bardziej techniczny.

Chcąc w ogóle rozmawiać o design system, należy tak naprawdę poznać i rozumieć dwa, wzajemnie przenikające się pojęcia, które bardzo często pojawiają się przy okazji wszelkiego rodzaju publikacji na temat, ogólnie projektowania stron internetowych z gotowych komponentów, czy designu webowego.

 

Tylko takie, kompleksowe podejście da nam pełny obraz tego, czym w ogóle design system jest, kiedy i jak go stosować. Czy naprawdę jest to narzędzie, które powinien znać każdy grafik czy web-developer.

 

Projektowanie design systemów jest procesem niejednokrotnie długofalowym. W trakcie tworzenie aplikacji/portali, poszczególne, kolejne komponenty i składowe systemu są dodawane do głównego zbioru zasad i wyglądu elementów.

1. Garść teorii

Najprościej jest porównać Design system do… księgi znaku. To także jest zbiór wytycznych i elementów standardowych (komponentów) do projektowania i rozwijania produktu cyfrowego. Tak jak w druku – księga znaku określa zasady używania logotypy, tak design system rozwiewa wątpliwości wszystkich osób zaangażowanych w dany projekt. Będą z tego korzystać głównie graficy, ux i ui designerzy. Poza tym spis będzie przydatny także dla project managerów, product ownerów, developerów i programistów czy testerów i analityków.

 

Myśląc o design systemie, musimy powiedzieć sobie o kilku terminach, które są z nim nierozerwalnie związane:

2. Pierwsze pojęcie: style guide

Jest to fraza, którą należałoby wiązać z księgą identyfikacji wizualnej. Ma to opisywać to, jak mają wyglądać i z czego mają być złożone konkretne komponenty strony www – przedstawiany jest to szczegółowy styl, np. Zaokrąglone rogi boksów, tabel, czy obligatoryjne umieszczanie cieni pod jasnymi elementami. 

 

Style guide jest zbiorem wytycznych i komponentów, można powiedzieć “klocków” dzięki którym poszczególne podstrony danego projektu można tworzyć w sposób łatwy i szybki.

Jeszcze do niedawna style guide kojarzony był raczej z aplikacjami mobilnymi, lub większymi serwisami które połączone, tworzyły całe systemy informacyjne. Obecnie, rośnie świadomość klientów i coraz więcej osób zdaje się być świadomych konieczności przedstawiania swojej marki jako spójnej i nowoczesnej.

3. Drugie pojęcie: code snippets

Chodzi tu o biblioteki gotowych wzorów kodu – jest to duże ułatwienie głównie dla web-developerów, kodujących stronę www. Technicznie rzecz biorąc są to wycinki kodu, które opisują poszczególne style (opisane w style guide). Dzięki temu zespół programistów może szybciej i efektywniej tworzyć nowe produkty danej firmy. Mowa tu o podstronach, landing page’ach czy mailingach internetowych.

Takie kompleksowe podejście skraca oczywiście czas realizacji i wdrażania projektu, gwarantuje także optymalizację kodu samej strony, co jest w obecnych czasach kluczowe dla szybkiego ładowania na urządzeniach mobilnych, czy dla samego pozycjonowania.

 

Jak widać, oba pojęcia wzajemnie przeplatają się, tworzą całość. I też, należy zaznaczyć, że nie tworzą one sztywnej reguły Design sytemu. Określane jest to raczej czymś, bo jest na pograniczu i w zależności od potrzeb, jest to definiowane, do jednej lub drugiej definicji.

4. Projektowanie design systemów - dwie definicje?

System design na pewno nie jest także pojęciem podręcznikowym i w wielu artykułach można znaleźć wiele definicji. Wszystkie jednak odwołują się do głównej idei: że najważniejsze są jasno skonstruowane zasady tworzenia kolejnych interfejsów lub ich części, a nie gotowe elementy, które możemy wykorzystać. Warto także pamiętać, co w niektórych kręgach bywa pomijane – że strony internetowe powinny być traktowane jako żywe organizmy, które podlegają zmianom i które można dowolnie dostosowywać i rozbudowywać.

 

Design System możemy traktować też jako nasz osobisty styl, zbiór instrukcji i rzeczy na które zwracamy szczególną uwagę, które są dla nas ważne. Nie jest to oczywiście „klasyczny” design system i może bliżej mu do wspomnianego wcześniej style guida. Należy jednak zdać sobie sprawę z jednego, bardzo ważnego aspektu, zalety: System designu niewyobrażalnie skraca czas realizacji! A jak wiadomo czas to pieniądz, a pieniądz to sukces.

5. Co powinien zawierać dobry design system?

Na to pytanie także nie będzie konkretnej instrukcji oraz odpowiedzi. Najprościej byłoby zapewne powiedzieć: “to, czego będziesz potrzebować!” jednak… no właśnie, co?

 

W zależności od tego jak bardzo rozbudowany ma być projekt, można przygotować design system, który będzie prosty i krótki. Może też być bardzo szczegółowy i długi. Należy tutaj zachować jednak zdrowy rozsądek. Dbać o to, by powstały design system był naprawdę pomocny, nie powodował opóźnień i oddaniu klientowi finalnego projektu.

 

Jest jednak kilka standardowych elementów, które w podstawowym style guide powinny się znaleźć:

  • Typografia. Czyli zbiór używanych fontów i ich wielkości w zależności od zastosowania. Standardowo, przyjmuje się że jest 6 nagłówków od H1 (największy wielkością, powinien znajdować się tylko jeden nagłówek H1, na daną podstronę – jest on także bardzo ważny jeśli chodzi o pozycjonowanie) do H6 (najmniejszy), plus wyszczególnienie tekstu akapitowego, opisów i na przykład stylistyki cytatów. Dodatkowo, można także ostylować listy numerowane i punktowane, podział na kolumny, czy inne dodatkowe elementy typograficzne.
  • Kolorystyka. Całościowa, używana na stronie internetowej. Przeważnie jest to paleta barw z identyfikacji wizualnej, lub ustalona wcześniej z klientem.
  • Marginesy. Czyli odstępy od poszczególnych elementów, także typograficznych. Dobrze jest tu wyszczególnić także marginesy od takich komponentów jak formularze, kolumny, elementy graficzne etc.
  • Rogi elementów – zaokrąglenia. Są istotne zwłaszcza w przypadku, gdy zakładamy stosowanie boksów. Można tutaj dodać także informacje o cieniach – ich kolorze, wielkości i tym, gdzie mają występować.
  • Graficzne komponenty. Czyli wszelkie ozdobniki, styl umieszczania grafik (ramki, cienie, linie etc), separatory i ogółem, wszystkie “smaczki”, które będziemy dodawać w ciągu trwania projektu graficznego.
  • Przyciski. Jako istotne elementy z punktu widzenia użytecznościowego, także dobrze je ostylować w style guide. Ich kolorystyka, odmiany (stan kliknięty, bazowy, hover, aktywny lub nieaktywny. Zdarzają się także przyciski w odwróconej wersji kolorystycznej lub mniejsze/większe rozmiarami. Ich spójne stosowanie będzie miało duży wpływ na odbiór całości) 

6. Współpraca z deweloperem

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy, design system jest tworzony także z myślą o pracy programistów, kodujących strony. To, co dodatkowo znajdzie się w Twoim style guidzie, należy także od ustaleń z deweloperem.

Warto tu zaznaczyć, że sam code snippet lub nawet style guide wcale nie musi być pokazywany klientowi. Można powiedzieć, że jest to taki nasz brudnopis, w którym spisujemy wszystkie zasady i ustalenia, których będziemy się potem trzymać.

 

Mamy nadzieję, że tym wpisem rozjaśniliśmy choć trochę zawiłości podstaw świata ux i ui.

Jesteś zainteresowany stworzeniem użytecznej i nowoczesnej strony www? Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety projektowej i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby efekt końcowy zachwycił nie tylko Ciebie, ale i Twoich klientów.

1210

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1144

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1137

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2389

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej