Trójkąt projektu - kilka słów o

Trójkąt projektu - kilka słów o

“Możesz mieć to zrobione dobrze, szybko i tanio. Wybierz dwa.”

Pewnie każdy programista, inżynier, developer zna to zdanie aż za dobrze i do znudzenia nie raz je powtarzał project managerom. Ci drudzy, oczywiście, chcieliby “wybrać” wszystkie trzy aspekty – i to najchętniej na wczoraj 🙂
Ale to właśnie od project managerów wymaga się równoważenia tzw. Trójkąta projektu, obejmującego czas, fundusze i zakres. Zaznaczyć należy, że nie można zmienić jednego aspektu bez wpływu na jeden lub oba pozostałe. Zadanie na pozór proste, jednak w praktyce, jak pokazuje życie, bywa różnie.

Jak więc osiągnąć ten cel?

Po pierwsze w momencie wystąpienia jakichkolwiek problemów należy określić położenie w trójkącie projektu danego problemu – czy “kraksa” dotyczy harmonoramu, budżetu, czy zakresu?
Po drugie, trzeba określić strony trójkąta, które można zmienić, a których nie da się ruszyć.
Po trzecie, należy wprowadzić wszelkie możliwe korekty prowadzące do rozwiązania problemów i optymalizacji danego projektu.
Po czwarte i najważniejsze – realizujemy całość i finalizujemy projekt, odnosząc kolejny sukces.

Trójkąt projektu jest również określany mianem „żelaznego trójkąta” i, mniej poetycko, „potrójnego ograniczenia”. Bez względu na użytą nazwę chodzi jednak o to samo: nie można zmienić budżetu, harmonogramu ani zakresu projektu, nie zmieniając co najmniej jednego z pozostałych aspektów.

Przykłady?

Załóżmy, że mamy zadanie: przyśpieszyć zakończenie projektu (czas). Mamy dwie opcje: możemy zwiększyć nakłady na zasoby (fundusze – wynajmujemy dodatkową osobę, płacimy extra za nadgodziny, decydujemy się na zmianę programisty, developera) Możemy także ograniczyć ilość funkcji projektu (zakres) zmniejszając tym samym ilość pracy do wykonania przed nowym terminem.

Aby zrealizować projekt z mniejszym budżetem (koszt), można zlikwidować nadgodziny i ukończyć projekt w późniejszym terminie (czas) bądź też ograniczyć funkcje (zakres).

Aby dodać nowe funkcje produktu (zakres), trzeba przedłużyć termin projektu w celu uwzględnienia dodatkowych prac (czas) lub zwiększyć liczbę pracowników, co pozwoli na ich szybsze wykonanie (koszt). Można też zrobić jedno i drugie.

Czwartym elementem trójkąta projektu jest jakość. Znajduje się ona w środku trójkąta, a wpływ na nią ma każda zmiana dowolnej ze stron.
Ważne: Nie ma, nie istnieje i istnieć nie będzie coś takiego jak uniwersalny standard jakości! Za każdym razem takowy jest definiowany na nowo w ramach nowego przedsięwzięcia.

Dowiedz się więcej…

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1138

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej