Twoje sprawy dostępne online - Strony internetowe dla jednostek użyteczności publicznej

Twoje sprawy dostępne online - Strony internetowe dla jednostek użyteczności publicznej

Jak pokazały dwa pandemiczne lata, większość biznesu całkiem dobrze poradziła sobie z przeniesieniem swoich usług do Internetu. W tyle nie pozostały także jednostki samorządowe. Coraz więcej urzędów i placówek użyteczności publicznej wprowadza obsługę online, dzięki której nie musimy osobiście stawiać się w urzędach. Wdrożenie takiego systemu wymaga bardzo dużo pracy i przygotowań, jest to jednak zdecydowanie gra warta świeczki.

1. Z punktu widzenia prawa…

Można powiedzieć, że pandemia wywróciła prawo w tym względzie do góry nogami. Istnieją jednak pewne zasady i przepisy, które regulują wszelkie działania urzędów online, a także ich funkcjonowanie w sieci.

 

Na stronie gov.pl, czytamy: “Coraz częściej do komunikacji z użytkownikami podmioty publiczne wykorzystują np. portale społecznościowe czy rekrutacyjne.

Wprawdzie nie masz wpływu na dostępność cyfrową tych portali, ale treści, które w nich zamieszczasz muszą być dostępne cyfrowo. Przykładowo, dodając filmy na portalu Youtube pamiętaj o napisach dla osób niesłyszących, w zdjęciach publikowanych na Facebooku czy Linkedinie dodaj opisy alternatywne itp. Jeżeli nie spełnisz tego warunku to te samo informacje musisz opublikować jeszcze raz, ale już w formie dostępnej cyfrowo. Musisz to zrobić nawet jeśli nie wynikało to nie z Twojej winy, ale np. ograniczeń danego portalu społecznościowego. Takie w pełni dostępne cyfrowo treści umieść na swojej stronie internetowej lub w BIPie.”

 

Minister Cyfryzacji odpowiada za monitorowanie na ile przepisy dotyczące dostępności cyfrowej są przestrzegane przez podmioty publiczne. Szczegółową metodologię tego monitoringu przygotowała Komisja Europejska.  Raz w roku wykonujemy audyt wybranych serwisów internetowych (od 2020r.) i aplikacji mobilnych (od 2021r.) podmiotów publicznych.

 

Jak więc widać, wszelkie prezentowane materiały i treści na stronach użyteczności publicznej muszą być dostępne w technologii WCAG, czyli dostosowane do osób niepełnosprawnych. Jest to generalnie najważniejszy wymóg, który musi być absolutnie wypełniony by jakakolwiek witryna urzędu została opublikowana i ujrzała światło dzienne.

 

Wraz z postępem technologicznym w Polsce, w ustawach przeczytać można także, że  Dostępna strona administracji rządowej i samorządowej jest wymagana przez ustawodawcę od 2019 roku. Znaczy to więc, że samorządy wręcz muszą posiadać wersje stron internetowych.

 

2. WCAG - co to jest?

Wspominając o stronach użyteczności publicznej, możemy zatrzymać się przy technologii WCAG, czyli Web Content Accessibility Guidelines. 

Są to wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych.Obecnie obowiązuje wersja 2.1. Strony internetowe i aplikacje mobilne, które spełniają wytyczne WCAG nazywamy dostępnymi cyfrowo. Takie witryny są wymagane od 2019 roku, tak jak wspominaliśmy powyżej.

Obowiązek ten wynika z Ustawy z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Zgodnie z ustawą, każdy obywatel może wystąpić z żądaniem do podmiotu publicznego o zapewnienie dostępności cyfrowej wskazanego elementu strony internetowej. Podmiot zobowiązany jest nie później niż w 7 dni od dnia otrzymania żądania, zapewnić dostępność cyfrową wraz z poprawnie opublikowaną elektronicznie Deklaracją Dostępności. Za niedopełnienie tych standardów grożą dotkliwe kary nakładane do momentu udostępnienia takiej wersji strony.

3. BIP, czyli Biuletyny Informacji Publicznej

Nieodzownym elementem urzędów i placówek miejskich jest Biuletyn Informacji Publicznej. Jest to ujednolicony system stron internetowych, stworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. do stworzenia strony podmiotowej BIP zobowiązane zostały m.in.: organy władzy publicznej, jednostki, samorządu terytorialnego, organy samorządów gospodarczych i zawodowych, związki zawodowe i ich organizacje, partie polityczne.

 

Dodatkowo, zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, witryna BIP musi być dostępny cyfrowo i spełniać zasady WCAG 2.1.

4. Jednostki użyteczności publicznej, czyli kto?

Mamy tu na myśli wszelkie urzędy i instytucje publiczne, fundacje i stowarzyszenia, państwowe szpitale i przychodnie, jednostki miejskie – urzędy miast, ngo-sy, placówki edukacyjne – szkoły, przedszkola i uniwersytety.

 

Jeśli jesteś zainteresowany stworzeniem bądź odświeżeniem strony www dla jednostek użyteczności publicznej – zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby efekt końcowy zachwycił nie tylko Ciebie, ale i Twoich pacjentów i kontrahentów.

bip

jednostki publiczne

strony internetowe

wcag

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1139

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej