4145

Wektor i raster. Różnice i zastosowanie formatów plików graficznych

Wektor i raster. Różnice i zastosowanie formatów plików graficznych

1. Kolejny artykuł z cyklu wiedza podstawowa w pigułce.

Przeważnie po zakończeniu realizacji każdego projektu graficznego, pod tytułem: logo, ulotka, wizytówka, plakat, klient otrzymuje pliki graficzne w ściśle określonych formatach. W zależności od konkretnego przypadku – będą to pliki rastrowe lub wektorowe, otwarte lub spłaszczone.
Jak je odróżniać? Które pliki gdzie będą nam potrzebne?

2. By odpowiedzieć na te pytania, należy rozstrzygnąć raz na zawsze: Czym jest raster, czym jest wektor.

Raster, grafika rastrowa to przedstawienie obrazu na siatce pikseli o określonych z góry rozmiarach. Najbardziej powszechną cechą, charakteryzującą i definiującą raster jest podatność na zmiany wielkości. Zarówno zwiększenie jak i zmniejszenie wpływa na jakość i może zmniejszać jakość rastra. W przypadku pomniejszenia – będą zanikać szczegóły, a w przypadku powiększania – będzie widoczna “pixeloza” o której pisaliśmy w poprzednim artykule.
Grafika rastrowa wykorzystywana jest przede wszystkim do zapisu zdjęć oraz projektów na nich bazujących. Jest także najpowszechniejszym formatem wykorzystywanym w sieci. To w rastrach klienci wysyłają wszelkie fotografie do projektów strony internetowej. Najczęściej spotykanymi formatami plików rastrowych są jpg, png, tiff, lub formaty typowo “programowe” – psd (Adobe Photoshop)

 

Grafika wektorowa natomiast jest zapisem matematycznym, opartym na kształtach i krzywych. Polega na zestawieniu konkretnych proporcji, układów i odległości między elementami. Dzięki takiemu rozwiązaniu wszelkie zmiany rozmiarów, skalowanie są działaniami bezstratnymi, tj. nie wpływają w żaden sposób na jakość.
Dlatego też wektory są idealne do projektowania logotypów czy przygotowania plików do druku. Osobnym tematem są ikony czy infografiki prezentowane na urządzeniach mobilnych, które – zapisane w formacie svg, na monitorach retina wyświetlają się jako idealnie ostre, niespixelowane elementy.
Najczęściej wektorowe pliki spotykamy w formatach, tak jak wspomniany wyżej svg, pdf, a także formaty typowo “programowe” – ai, eps (Adobe Illustrator) lub cdr (Corel)

3. Żeby nie było za prosto, pliki projektów, czy to rastrowych czy wektorowych, mogą być otwarte (znane także jako źródłowe) lub spłaszczone (zamknięte) O co w tym chodzi?

Pliki otwarte to takie pliki, które po otwarciu (najczęściej w dedykowanym programie graficznym) możemy dowolnie edytować – przesuwać elementy, zmieniać treści czy dodawać warstwy. Będą to głównie formaty domyślne programów graficznych – psd, ai czy cdr.
Dodatkowo, mogą to być wszystkie te formaty, które pozwalają na edycję w dowolnym, innym programie, czyli popularne pdf, tiff czy svg.
I tu uwaga: przyjęło się, że pliki otwarte to te, w których programie projekt został stworzony, natomiast formaty ogólne (czyli właśnie pdf, tiff głównie) wykorzystuje się do przesyłania projektów spłaszczonych.

 

I tu dochodzimy do tematu plików spłaszczonych – są właśnie pliki, które uznane jako finalne, wysyłamy do klienta, czy do drukarni. Po pierwsze, takie pliki nie posiadają edytowalnych warstw, czy tekstów, wskutek czego ważą o wiele mniej, niż pliki otwarte i edytowalne (a duże projekty psd potrafią ważyć nawet kilka GB! 🙂 ) po drugie w przypadku logotypów czy projektów stron internetowych zachowujemy prawa autorskie, tzn nie posiadając plików otwartych, nikt nie może zmieniać ich struktury czy wyglądu.

 

Należy pamiętać także, że pliki w formatach domyślnych nie zawsze oznaczają pliki otwarte – bardzo często dostajemy logo firmy w formacie pdf, po otwarciu w programie wektorowym, okazuje się jednak, że jest to raster, zapisany jako pdf.
Dlatego też o tym, czy plik jest otwarty czy spłaszczone świadczy jego zawartość, nie rozszerzenie. Plik otwarty winien nie mieć spłaszczonych warstw oraz fontów zamienionych na krzywe (w przypadku wektorów).
W związku z samą formą zapisu, plikami otwartymi NIGDY NIE BĘDĄ płaskie formaty rastrowe, ponieważ nie mają one fizycznej możliwości by móc je zapisać z możliwością edycji. Mowa tu o formatach jpg, png czy bmp.

 

Prawda, że proste? 😉 Dowiedz się więcej…

4145

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1138

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej