2419

Współpraca z klientem przy projektach IT, czyli o relacjach w  biznesie

Współpraca z klientem przy projektach IT, czyli o relacjach w  biznesie

Współpraca z klientem przy projektach IT, czyli o relacjach w  biznesie. Każdy klient, który nie miał wcześniej do czynienia z projektami IT, będzie zagubiony w początkowym etapie realizacji. Od nas, specjalistów, zależy, czy poczuje się on odpowiednio zaopiekowany, by móc pewnie poruszać się w tym, niełatwym świecie i by finalnie – odnieść sukces.

Musimy mieć świadomość że to na naszych barkach często spoczywa odpowiedzialność za dobór jak najlepszego rozwiązania, a także doradzenia klientowi. Pewne jest jedno – relacja z tym ostatnim powinna przebiegać w myśl idei współpracy, bo to ona przynosi najwięcej korzyści każdej ze stron.

 

Po pierwsze: zrozumienie podstaw

 

To podstawa podstaw, o której często zapominamy, lub traktujemy bardzo wybiórczo i po macoszemu. W myśl zasady “przecież ja wiem lepiej czego klientowi trzeba” często zatracamy się w swoich własnych przekonaniach, zamiast po prostu… posłuchać klienta.

 

Warto tu nie szukać potrzeb na siłę, a lepiej zrozumieć problem, który chcemy rozwiązać.

Musimy sobie też uzmysłowić, że po jednej stronie mamy klienta, a po drugiej dostawcę. Jeżeli tak będziemy podchodzić przez dłuższy czas nie zbudujemy jakiegoś zaufania, to będzie ciężki projekt. 

 

Po drugie: partnerskie relacje

 

Partnerskie. A nie jak dorosły z dzieckiem. Owszem, chcemy przeprowadzić naszego klienta za rękę, przez cały proces, jednak musimy z nim rozmawiać profesjonalnym i zrozumiałym językiem.

Kontakty pomiędzy partnerami biznesowymi zawsze powinny wyglądać jak relacje na linii dorosły — dorosły. Aby stworzyć dobrą więź z klientem przy pracy w projektach IT, należy zadbać o zrozumienie jego potrzeb i niesienie pełnej odpowiedzialności za ewentualne potknięcia.

 

1. Współpraca z klientem przy projektach IT - Jak to wygląda w praktyce?

Wszystko to pięknie się opisuje – nawiązywanie relacji, wspólne cele, zrozumienie potrzeb. Łatwo powiedzieć (napisać) trudniej zrobić. No więc jak cały ten proces na wyglądać w praktyce?

 

Współpraca z klientem przy projektach IT – Po pierwsze: 

regularna komunikacja. Planujemy cykliczne spotkania z klientem, na których omawiać będziemy kolejne kamienie milowe, postępy prac. Będzie to też idealny czas na rozmowę o ew. problemach, szukanie odpowiedzi i sprawdzanie pomysłów. 

Regularny kontakt z klientem pozwoli na utrzymanie zaangażowania klienta oraz zapobiegnie późniejszym nieporozumieniom. Z strony klienta – da to też pogląd, że agencja “nie siedzi i nic nie robi”, tylko długofalowo i rzetelnie pracuje nad powierzonym projektem.

 

Bardzo dobrą praktyką, podczas owych spotkań, będzie jasne przedstawienie klientowi specyfikacji. Czy to w formie tabeli, czy grafu – obojętnie. Podając już na początku, na przykład: ilość wstępnych projektów, spodziewany efekt, formaty i rozdzielczości plików jakich prezentowane będą kolejne widoki, wprowadzamy ład i porządkujemy (niedoskonałą) wiedzę klienta. Dodatkowo, warto dodać także personalia osób, które będą odpowiadać za poszczególne etapy projektu, tak, by było wiadomo, z kim się kontaktować w razie pytań, niejasności czy problemów.

W takiej specyfikacji mogą się także znaleźć nasze oczekiwania i działania, które powinien wykonać klient – czy to na początku realizacji (czyli przesłanie plików identyfikacji wizualnej – oczekiwanych formatów / jakości), czy w trakcie (redakcja i ew, korekta treści na stronie www), czy na końcu (finalny test, przeklikanie i weryfikacja merytoryczna całego contentu)

 

Po drugie:

przejrzystość. Warto ją zachować na każdym etapie projektu. Udostępnianie raportów, dokumentacji czy wersji demo będzie na pewno pozytywnie widziane przez klienta. Dzięki temu będzie mógł on śledzić postępy i zrozumieć jak rozwija się projekt.

Po trzecie:

słuchanie klienta. Niby proste, a jednak czasem ciężkie do wykonania. Bądźmy otwarci na opinie i sugestie klienta. Słuchanie jego potrzeb i reagowanie na nie w miarę możliwości na pewno wyjdzie nam na dobre.

 

Po czwarte:

wspólne cele. Upewnijmy się, że zarówno my, jak i klient, mamy jasno określone cele projektu. Pracujemy razem, aby osiągnąć te cele i regularnie oceniamy postępy prac. 

W tym miejscu warto także wspomnieć o tym, żeby być elastycznym. Dostosowanie się do zmian w projekcie, zaowocuje szybszą finalizacją projektu, a zrozumienie, że potrzeby i wymagania klienta mogą się zmieniać się w miarę postępów, będzie na pewno docenione.

Po piąte:

pamiętajmy, że na samym końcu mamy jeden cel: satysfakcję klienta. Dobrze jest zbierać na bieżąco opinie i odczucia klienta co do każdego etapu prac. Pozytywny finał prac to będzie najlepsza nagroda dla całej agencji.

W Website Style jesteśmy specjalistami w branży projektowania stron www, toteż ogromnie cieszy nas zaufanie, jakim obdarzają nas klienci, już na początku realizacji.
Współpraca wówczas przebiega w partnerskiej atmosferze wzajemnego zrozumienia i dania niejako “kredytu zaufania” – zapewniamy dzięki temu jasność i elastyczność swoich rozwiązań. Dzięki temu, że jesteśmy otwarci na komunikację i ciągły dialog, nasze projekty odnoszą wymierne sukcesy. To buduje nie tylko naszą renomę i wizerunek, ale jeszcze większe zaufanie kolejnych klientów. 

2419

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1138

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej