1997

Współpraca z klientem przy projektach IT, czyli o relacjach w  biznesie

Współpraca z klientem przy projektach IT, czyli o relacjach w  biznesie

Współpraca z klientem przy projektach IT, czyli o relacjach w  biznesie. Każdy klient, który nie miał wcześniej do czynienia z projektami IT, będzie zagubiony w początkowym etapie realizacji. Od nas, specjalistów, zależy, czy poczuje się on odpowiednio zaopiekowany, by móc pewnie poruszać się w tym, niełatwym świecie i by finalnie – odnieść sukces.

Musimy mieć świadomość że to na naszych barkach często spoczywa odpowiedzialność za dobór jak najlepszego rozwiązania, a także doradzenia klientowi. Pewne jest jedno – relacja z tym ostatnim powinna przebiegać w myśl idei współpracy, bo to ona przynosi najwięcej korzyści każdej ze stron.

 

Po pierwsze: zrozumienie podstaw

 

To podstawa podstaw, o której często zapominamy, lub traktujemy bardzo wybiórczo i po macoszemu. W myśl zasady “przecież ja wiem lepiej czego klientowi trzeba” często zatracamy się w swoich własnych przekonaniach, zamiast po prostu… posłuchać klienta.

 

Warto tu nie szukać potrzeb na siłę, a lepiej zrozumieć problem, który chcemy rozwiązać.

Musimy sobie też uzmysłowić, że po jednej stronie mamy klienta, a po drugiej dostawcę. Jeżeli tak będziemy podchodzić przez dłuższy czas nie zbudujemy jakiegoś zaufania, to będzie ciężki projekt. 

 

Po drugie: partnerskie relacje

 

Partnerskie. A nie jak dorosły z dzieckiem. Owszem, chcemy przeprowadzić naszego klienta za rękę, przez cały proces, jednak musimy z nim rozmawiać profesjonalnym i zrozumiałym językiem.

Kontakty pomiędzy partnerami biznesowymi zawsze powinny wyglądać jak relacje na linii dorosły — dorosły. Aby stworzyć dobrą więź z klientem przy pracy w projektach IT, należy zadbać o zrozumienie jego potrzeb i niesienie pełnej odpowiedzialności za ewentualne potknięcia.

 

1. Współpraca z klientem przy projektach IT - Jak to wygląda w praktyce?

Wszystko to pięknie się opisuje – nawiązywanie relacji, wspólne cele, zrozumienie potrzeb. Łatwo powiedzieć (napisać) trudniej zrobić. No więc jak cały ten proces na wyglądać w praktyce?

 

Po pierwsze:

regularna komunikacja. Planujemy cykliczne spotkania z klientem, na których omawiać będziemy kolejne kamienie milowe, postępy prac. Będzie to też idealny czas na rozmowę o ew. problemach, szukanie odpowiedzi i sprawdzanie pomysłów. 

Regularny kontakt z klientem pozwoli na utrzymanie zaangażowania klienta oraz zapobiegnie późniejszym nieporozumieniom. Z strony klienta – da to też pogląd, że agencja “nie siedzi i nic nie robi”, tylko długofalowo i rzetelnie pracuje nad powierzonym projektem.

 

Bardzo dobrą praktyką, podczas owych spotkań, będzie jasne przedstawienie klientowi specyfikacji. Czy to w formie tabeli, czy grafu – obojętnie. Podając już na początku, na przykład: ilość wstępnych projektów, spodziewany efekt, formaty i rozdzielczości plików jakich prezentowane będą kolejne widoki, wprowadzamy ład i porządkujemy (niedoskonałą) wiedzę klienta. Dodatkowo, warto dodać także personalia osób, które będą odpowiadać za poszczególne etapy projektu, tak, by było wiadomo, z kim się kontaktować w razie pytań, niejasności czy problemów.

W takiej specyfikacji mogą się także znaleźć nasze oczekiwania i działania, które powinien wykonać klient – czy to na początku realizacji (czyli przesłanie plików identyfikacji wizualnej – oczekiwanych formatów / jakości), czy w trakcie (redakcja i ew, korekta treści na stronie www), czy na końcu (finalny test, przeklikanie i weryfikacja merytoryczna całego contentu)

 

Po drugie:

przejrzystość. Warto ją zachować na każdym etapie projektu. Udostępnianie raportów, dokumentacji czy wersji demo będzie na pewno pozytywnie widziane przez klienta. Dzięki temu będzie mógł on śledzić postępy i zrozumieć jak rozwija się projekt.

Po trzecie:

słuchanie klienta. Niby proste, a jednak czasem ciężkie do wykonania. Bądźmy otwarci na opinie i sugestie klienta. Słuchanie jego potrzeb i reagowanie na nie w miarę możliwości na pewno wyjdzie nam na dobre.

 

Po czwarte:

wspólne cele. Upewnijmy się, że zarówno my, jak i klient, mamy jasno określone cele projektu. Pracujemy razem, aby osiągnąć te cele i regularnie oceniamy postępy prac. 

W tym miejscu warto także wspomnieć o tym, żeby być elastycznym. Dostosowanie się do zmian w projekcie, zaowocuje szybszą finalizacją projektu, a zrozumienie, że potrzeby i wymagania klienta mogą się zmieniać się w miarę postępów, będzie na pewno docenione.

Po piąte:

pamiętajmy, że na samym końcu mamy jeden cel: satysfakcję klienta. Dobrze jest zbierać na bieżąco opinie i odczucia klienta co do każdego etapu prac. Pozytywny finał prac to będzie najlepsza nagroda dla całej agencji.

W Website Style jesteśmy specjalistami w branży projektowania stron www, toteż ogromnie cieszy nas zaufanie, jakim obdarzają nas klienci, już na początku realizacji.
Współpraca wówczas przebiega w partnerskiej atmosferze wzajemnego zrozumienia i dania niejako “kredytu zaufania” – zapewniamy dzięki temu jasność i elastyczność swoich rozwiązań. Dzięki temu, że jesteśmy otwarci na komunikację i ciągły dialog, nasze projekty odnoszą wymierne sukcesy. To buduje nie tylko naszą renomę i wizerunek, ale jeszcze większe zaufanie kolejnych klientów. 

1997

Czytaj również

Dezinformacja w internecie w 2024 roku
1366

Dezinformacja w internecie w 2024 roku

Dezinformacja w internecie w 2024 roku. Wszyscy wiemy, że dzisiejszy świat jest o wiele bardziej niebezpieczny niż, choćby 10, czy 20 lat temu. Pozornie, nawet za ekranem swojego własnego komputera w domu, jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwa… 

Mowa o dezinformacji, którą tak chętnie i tak często wykorzystuje się w 2024 roku.

 

 

Czytaj dalej

Personal branding
1275

Personal branding w sporcie wyczynowym

Personal branding w sporcie wyczynowym. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że temat personal brandingu jest zagadnieniem, któremu należałoby poświęcić całą książkę, a nie tylko post blogowy, jednak dziś skupimy się na najważniejszych aspektach i zadaniach, by w pigułce opowiedzieć o tym, czym jest i na czym polega budowanie marki osobistej w sporcie.

Czytaj dalej