579

Znaczenie barwy białej w projektowaniu webowym

1. Kolor biały jest najczęściej spotykanym kolorem zarówno przy designie stron internetowych, jak i we wszelkich materiałach drukowanych. Są i tacy, którzy uważają, że biały nie jest kolorem, a po prostu… tłem, “niczym”, czy czystą, pustą kartką.

W świecie cyfrowym odpowiedź jest prosta, bo biały jest tylko jeden – 255, 255, 255 dla przestrzeni RGB czy 0, 0, 0, 0 dla CMYKa. W życiu codziennym białym nazywamy jednak całą masę kolorów, co więcej – jeden, idealny biały nie istnieje. W sklepach znaleźć możecie co najmniej kilka białych farb o różnych odcieniach, różne temperatury bieli spotykamy też w żarówkach. Białe są obrusy, firanki, a przecież wszystkie te przedmioty nieco różnią się odcieniami.

Tak jak w przypadku innych barw, białego możemy wyróżnić wiele odcieni. Jeśli nie mamy akurat do dyspozycji próbnika, białym wydawać nam się będzie zawsze najjaśniejsza szarość na tle innych.
Porównanie odbioru koloru białego w zależności od tego w sąsiedztwie jakiego innego koloru się znajduje jest jedną z najważniejszych zasad działania kontrastu.

Według definicji palety barw, możemy powiedzieć, że biel jest kolorem dopełniającym, istniejącym zazwyczaj w połączeniu z innymi kolorami i w ich odniesieniu jest odbieranym. W projektowaniu stron www zasada ta jest stosowana tym częściej, im częściej barwa biała jest niejako “przerywnikiem” czy ozdobnikiem dodającym witrynie lekkości i przejrzystego, nienagannego stylu.

W druku biały oznacza brak kolorów – barwę tła. Patrząc pod kątem światła – biały jest połączeniem wszystkich barw (z białego światła rozszczepiają się inne kolory). Swoją niebywałą popularność biały zawdzięcza więc w dużej mierze temu, że zazwyczaj jest kolorem tła i dobrze łączy się ze wszystkimi innymi kolorami.

2. Co oznacza biel z punktu psychologicznego, którym nierzadko kierują się designerzy oraz marketingowe teamy, projektując dany brand?

Biel kojarzy się z niewinnością, czystością.
Biały, zestawiony z czerwienią, będzie tak właśnie nawiązywał – vide biała suknia panny młodej, białe sukienki komunijne, anioły.
Czystość, poza rozumianą, jako niewinność, kojarzy się także z higieną. Dlatego też wszelkie strony z branży medycznej, mają w sobie dużo barwy białej, błętkitnej czy wszystkiego co jest pochodne od czystej bieli.

Z drugiej strony, biel kojarzona jest z profesjonalizmem, luksusem (zwłaszcza ta zestawiona minimalistycznie z czernią) i wysoką jakością.
Wszechobecna biel sprawia także wrażenie przestrzenności, optycznie powiększa (także płaszczyzny, którymi jest wypełniona). Kolor biały możemy wykorzystać więc wszędzie tam, gdzie chcemy tą przestrzeń pokazać. Kolor biały jest też świetnym narzędziem do tworzenia negatywnej przestrzeni (w tworzeniu logo czy innych projektów graficznych). Dzięki niewielkim zabiegom, możemy uzyskać wymowny, spektakularny efekt, który okaże się strzałem w dziesiątkę. Biały, to kolor ludzi odważnych, bezkompromisowych, ceniących wysoką jakość i profesjonalizm. Tu idealnym przykładem jest firma Apple – gdy w dobie czarnych “kanciastych” komputerów wypuściła na rynek biały (!) w dodatku mocno “obły” komputer, świat oszalał. Posiadanie Imaca stało się symbolem prestiżu i luksusu. Do dziś urządzenia białe kojarzą się produktami tej marki.

579

Czytaj również

784

Porzucone koszyki, niskie wskaźniki odwiedzin stron www

Porzucone koszyki, niskie wskaźniki odwiedzin stron www. Porzucone koszyki co częsty problem sklepów internetowych. Krótkie i “bezefektywne” wizyty na stronach internetowych odbiorców to problem, z którym każdy właściciel firmy stara się radzić na swój sposób. W dzisiejszym artykule opiszemy trochę szerzej przyczyny, skutki i poradzimy, choć w niewielkim stopniu, jak z tym walczyć.

Czytaj dalej

Jak pisać teksty na stronę www?
547

Jak pisać teksty na stronę www?

Jak pisać teksty na stronę www? Ruch i zasięg = równa się pieniądze. Wiadomo, nie od dziś. Sęk w tym, że żeby był zasięg i ruch nie wystarczy opublikować strony www w Internecie i czekać na przypływ milionów na konto. To niestety tak nie działa – potrzebna jest wiedza, czas oraz oczywiście inwestycje na to, by nowo powstała witryna zaczęła na siebie zarabiać. 

 

Czytaj dalej