1705

Znaczenie barwy białej w projektowaniu webowym

Znaczenie barwy białej w projektowaniu webowym

1. Kolor biały jest najczęściej spotykanym kolorem zarówno przy designie stron internetowych, jak i we wszelkich materiałach drukowanych. Są i tacy, którzy uważają, że biały nie jest kolorem, a po prostu… tłem, “niczym”, czy czystą, pustą kartką.

W świecie cyfrowym odpowiedź jest prosta, bo biały jest tylko jeden – 255, 255, 255 dla przestrzeni RGB czy 0, 0, 0, 0 dla CMYKa. W życiu codziennym białym nazywamy jednak całą masę kolorów, co więcej – jeden, idealny biały nie istnieje. W sklepach znaleźć możecie co najmniej kilka białych farb o różnych odcieniach, różne temperatury bieli spotykamy też w żarówkach. Białe są obrusy, firanki, a przecież wszystkie te przedmioty nieco różnią się odcieniami.

Tak jak w przypadku innych barw, białego możemy wyróżnić wiele odcieni. Jeśli nie mamy akurat do dyspozycji próbnika, białym wydawać nam się będzie zawsze najjaśniejsza szarość na tle innych.
Porównanie odbioru koloru białego w zależności od tego w sąsiedztwie jakiego innego koloru się znajduje jest jedną z najważniejszych zasad działania kontrastu.

Według definicji palety barw, możemy powiedzieć, że biel jest kolorem dopełniającym, istniejącym zazwyczaj w połączeniu z innymi kolorami i w ich odniesieniu jest odbieranym. W projektowaniu stron www zasada ta jest stosowana tym częściej, im częściej barwa biała jest niejako “przerywnikiem” czy ozdobnikiem dodającym witrynie lekkości i przejrzystego, nienagannego stylu.

W druku biały oznacza brak kolorów – barwę tła. Patrząc pod kątem światła – biały jest połączeniem wszystkich barw (z białego światła rozszczepiają się inne kolory). Swoją niebywałą popularność biały zawdzięcza więc w dużej mierze temu, że zazwyczaj jest kolorem tła i dobrze łączy się ze wszystkimi innymi kolorami.

2. Co oznacza biel z punktu psychologicznego, którym nierzadko kierują się designerzy oraz marketingowe teamy, projektując dany brand?

Biel kojarzy się z niewinnością, czystością.
Biały, zestawiony z czerwienią, będzie tak właśnie nawiązywał – vide biała suknia panny młodej, białe sukienki komunijne, anioły.
Czystość, poza rozumianą, jako niewinność, kojarzy się także z higieną. Dlatego też wszelkie strony z branży medycznej, mają w sobie dużo barwy białej, błętkitnej czy wszystkiego co jest pochodne od czystej bieli.

Z drugiej strony, biel kojarzona jest z profesjonalizmem, luksusem (zwłaszcza ta zestawiona minimalistycznie z czernią) i wysoką jakością.
Wszechobecna biel sprawia także wrażenie przestrzenności, optycznie powiększa (także płaszczyzny, którymi jest wypełniona). Kolor biały możemy wykorzystać więc wszędzie tam, gdzie chcemy tą przestrzeń pokazać. Kolor biały jest też świetnym narzędziem do tworzenia negatywnej przestrzeni (w tworzeniu logo czy innych projektów graficznych). Dzięki niewielkim zabiegom, możemy uzyskać wymowny, spektakularny efekt, który okaże się strzałem w dziesiątkę. Biały, to kolor ludzi odważnych, bezkompromisowych, ceniących wysoką jakość i profesjonalizm. Tu idealnym przykładem jest firma Apple – gdy w dobie czarnych “kanciastych” komputerów wypuściła na rynek biały (!) w dodatku mocno “obły” komputer, świat oszalał. Posiadanie Imaca stało się symbolem prestiżu i luksusu. Do dziś urządzenia białe kojarzą się produktami tej marki.

1705

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1139

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej