1115

Jak wypełniać ankietę projektową?

Jak wypełniać ankietę projektową?

Jak wypełniać ankietę projektową? Dynamika dzisiejszego świata, sposób prowadzenia współczesnego biznesu i nie zasypiająca konkurencja wymaga od naszych klientów przemyślanych działań, które jako agencja interaktywna jesteśmy w stanie prowadzić. Żeby tak się jednak stało, klient musi określić zakres swoich wymagań, budżet a także skonkretyzować swoją grupę docelową.

Jest to absolutne minimum, by rozpocząć efektywne działania na rzecz danej marki.

W dzisiejszym wpisie, krok po kroku opiszemy jak wypełnić ankietę projektową.

1. Nie taki diabeł straszny

Jak się wydaje, naprawdę 🙂 większość klientów początkowo podchodzi do briefu jak pies do jeża, podczas gdy, jego wypełnienie wcale nie jest trudne. Oczywiście, w przypadku, gdy nie mamy zupełnie pomysłu ani głównej myśli przewodniej ad. projektu nowej strony, wypełnienie briefu może się okazać czasochłonna. Jeśli jednak, jesteśmy przygotowani, mamy sprecyzowane główne cele i wytyczne, wszystko pójdzie sprawnie. Jak się wydaje, naprawdę 🙂 większość klientów początkowo podchodzi do briefu jak pies do jeża, podczas gdy, jego wypełnienie wcale nie jest trudne.

Oczywiście, w przypadku, gdy nie mamy zupełnie pomysłu ani głównej myśli przewodniej ad. projektu nowej strony, wypełnienie briefu może się okazać czasochłonna. Jeśli jednak, jesteśmy przygotowani, mamy sprecyzowane główne cele i wytyczne, wszystko pójdzie sprawnie.

 

2. Garść teorii

Brief jest dokumentem podstawowym zawierający zestaw najważniejszych informacji niezbędnych do wykonania jakiegokolwiek projektu graficznego – strony www, identyfikacji wizualnej, czy kampanii reklamowej.

A mniej oficjalnie: brief projektowy to dokument zawierający listę pytań do klienta, dotyczących jego firmy. Są to również wyobrażenia na temat zleconego projektu. Powinien w jasny sposób wyznaczać cele i oczekiwania, jakie stawiane są przed zleconym dziełem.

 

Przy czym należy zaznaczyć z całą mocą, że będzie to dokument, który będzie nam towarzyszył przez cały proces projektowania. Tak więc warto dobrze przemyśleć wcześniej i “przespać się” z własnymi pomysłami i potrzebami.

 

Dzięki rzetelnemu wypełnieniu briefu, projektanci będą o wiele bliżej Twojego poczucia gustu. Szybciej i efektywnej zaprojektują design, który będzie odpowiadał Twoim potrzebom i estetyce. Na pewno będzie można łatwo uniknąć nieporozumień w stylu “… Ale ja chciałem jasną, czystą stronę, a Pani mi tu pokazała ciemne, mroczne klimaty…!”

3. Jak wypełniać ankietę projektową? Krok po kroku

No dobrze, przemyśleliśmy, określiliśmy sobie wewnętrznie swoje potrzeby i upodobania, jesteśmy świadomi, że brief to ważny dokument. Z czego składa się ankieta projektowa?

 

Po pierwsze, oczywiście dane klienta – nazwa firmy, dane kontaktowe. Bardzo często zdarza się, że firma posiada dział marketingu lub osoby odpowiedzialne za projekt strony internetowej. Właściciel/prezes/kierownik chce obejrzeć tylko i wyłącznie efekt końcowy. Warto wówczas podawać w tym miejscu dane kontaktowe do osób, które będą miały rzetelną wiedzę na temat projektu. Będą w jakiś sposób decyzyjne (lub z “dojściem” do osób decyzyjnych). Czasem można także wybrać preferowaną formę kontaktu – mail, telefon, video rozmowa czy spotkanie osobiste.

 

Po drugie – branża. Tutaj warto dokładnie określić branżę w jakiej działamy, jaka jest nasza konkurencja, zarówno w kraju jak i zagraniczna.

 

Po trzecie – zakres oferty. Czyli wpisujemy to, co oferujemy odbiorcom, i bardzo ważne – jak chcemy być postrzegani przez klientów. Czy nasza firma pretenduje do bycia marką klasy premium, czy przeciwnie – oferujemy produkty / usługi w niskich cenach.

Kolejne bardzo ważne pytanie – co nas wyróżnia, jakie wartości reprezentujemy, co jest naszą misją, do czego dążymy. Początkowo te hasła mogą wydać się mocno na wyrost, pompatyczne, jednak warto poważnie zastanowić się nad nimi i zgodnie z własnymi przekonaniami, odpowiedzieć na te pytania.

To da dość jasny pogląd designerom na sprawę stylistyki i ogólnego klimatu projektu.

 

Następnie, mamy sekcję o aspektach wizualnych – o własnych preferencjach. W tym miejscu możemy podawać linki, elementy, grafiki innych witryn, które trafiają nasze gusta, które – naszym zdaniem – będą dobrze wyglądać i u nas. Oczywiście nie chodzi tu o kopiowanie czyichś projektów, bardziej chodzi o wybadanie klimatu i stylistyki jaką chcielibyśmy utrzymać w witrynie.

Jak wiadomo, o gustach się nie dyskutuje. W tym jednak przypadku, zapewne grafik będzie zadawał kolejne pytania, pokazywał podobne lub inne rozwiązania, które będą lub nie, trafiały w gusta klienta. Suma summarum, taka rozmowa pokaże pełnię wymagań i potrzeb.

 

Po piąte – grupa docelowa. Czyli, najprościej rzecz ujmując – odpowiadamy na pytanie, kto jest naszym potencjalnym klientem. Od razu spieszymy tu uściślić – nie da się zaprojektować strony internetowej dla wszystkich. Postarajmy się wyobrazić sobie idealnego klienta naszej firmy i opiszmy go, np. młode majętne kobiety, potrzebujące relaksujących zabiegów z zakresu medycyny estetycznej.

 

Po szóste – terminy i budżet. Oczywiście, jesteśmy świadomi, że każdy nasz klient chciałby projektu i wdrożenia “na wczoraj” … 🙂 jednak tak jak na wszystkie wybitne dzieła – trzeba poczekać. W korelacji z dostępnym budżetem, grafik będzie mógł określić czy potrzeby i wymagania klienta mieszczą się w zakładanych zasobach.

 

4. Na koniec…

Pamiętajmy, wypełniajmy brief rzetelnie! Chęć “odbębnienia” i wpisania czegokolwiek jest czasem silna i kusząca, doskonale o tym wiemy.  Jednak miejmy na uwadze, że każde puste pole, lub “nie wiem” oddala nas od efektywnego i szybkiego oddania projektu graficznego. Generalnie graficy są bardzo utalentowani, jednak żaden z nich nie umie czytać w myślach… 🙂

 

Suma summarum, w briefie nikt nie każe obliczać całek, czy podpisywać cyrografów. Jedyne czego chcemy od klienta to… poznać jego gusta i potrzeby.

Mamy nadzieję, że tym wpisem choć trochę oswoiliśmy Cię z tematem wypełniania briefów. Jesteś zainteresowany stworzeniem użytecznej i nowoczesnej strony www? Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety projektowej i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby efekt końcowy zachwycił nie tylko Ciebie, ale i Twoich klientów.

1115

Czytaj również

784

Porzucone koszyki, niskie wskaźniki odwiedzin stron www

Porzucone koszyki, niskie wskaźniki odwiedzin stron www. Porzucone koszyki co częsty problem sklepów internetowych. Krótkie i “bezefektywne” wizyty na stronach internetowych odbiorców to problem, z którym każdy właściciel firmy stara się radzić na swój sposób. W dzisiejszym artykule opiszemy trochę szerzej przyczyny, skutki i poradzimy, choć w niewielkim stopniu, jak z tym walczyć.

Czytaj dalej

Jak pisać teksty na stronę www?
548

Jak pisać teksty na stronę www?

Jak pisać teksty na stronę www? Ruch i zasięg = równa się pieniądze. Wiadomo, nie od dziś. Sęk w tym, że żeby był zasięg i ruch nie wystarczy opublikować strony www w Internecie i czekać na przypływ milionów na konto. To niestety tak nie działa – potrzebna jest wiedza, czas oraz oczywiście inwestycje na to, by nowo powstała witryna zaczęła na siebie zarabiać. 

 

Czytaj dalej