2129

Jak wypełniać ankietę projektową?

Jak wypełniać ankietę projektową?

Jak wypełniać ankietę projektową? Dynamika dzisiejszego świata, sposób prowadzenia współczesnego biznesu i nie zasypiająca konkurencja wymaga od naszych klientów przemyślanych działań, które jako agencja interaktywna jesteśmy w stanie prowadzić. Żeby tak się jednak stało, klient musi określić zakres swoich wymagań, budżet a także skonkretyzować swoją grupę docelową.

Jest to absolutne minimum, by rozpocząć efektywne działania na rzecz danej marki.

W dzisiejszym wpisie, krok po kroku opiszemy jak wypełnić ankietę projektową.

1. Nie taki diabeł straszny

Jak się wydaje, naprawdę 🙂 większość klientów początkowo podchodzi do briefu jak pies do jeża, podczas gdy, jego wypełnienie wcale nie jest trudne. Oczywiście, w przypadku, gdy nie mamy zupełnie pomysłu ani głównej myśli przewodniej ad. projektu nowej strony, wypełnienie briefu może się okazać czasochłonna. Jeśli jednak, jesteśmy przygotowani, mamy sprecyzowane główne cele i wytyczne, wszystko pójdzie sprawnie. Jak się wydaje, naprawdę 🙂 większość klientów początkowo podchodzi do briefu jak pies do jeża, podczas gdy, jego wypełnienie wcale nie jest trudne.

Oczywiście, w przypadku, gdy nie mamy zupełnie pomysłu ani głównej myśli przewodniej ad. projektu nowej strony, wypełnienie briefu może się okazać czasochłonna. Jeśli jednak, jesteśmy przygotowani, mamy sprecyzowane główne cele i wytyczne, wszystko pójdzie sprawnie.

 

2. Garść teorii

Brief jest dokumentem podstawowym zawierający zestaw najważniejszych informacji niezbędnych do wykonania jakiegokolwiek projektu graficznego – strony www, identyfikacji wizualnej, czy kampanii reklamowej.

A mniej oficjalnie: brief projektowy to dokument zawierający listę pytań do klienta, dotyczących jego firmy. Są to również wyobrażenia na temat zleconego projektu. Powinien w jasny sposób wyznaczać cele i oczekiwania, jakie stawiane są przed zleconym dziełem.

 

Przy czym należy zaznaczyć z całą mocą, że będzie to dokument, który będzie nam towarzyszył przez cały proces projektowania. Tak więc warto dobrze przemyśleć wcześniej i “przespać się” z własnymi pomysłami i potrzebami.

 

Dzięki rzetelnemu wypełnieniu briefu, projektanci będą o wiele bliżej Twojego poczucia gustu. Szybciej i efektywnej zaprojektują design, który będzie odpowiadał Twoim potrzebom i estetyce. Na pewno będzie można łatwo uniknąć nieporozumień w stylu “… Ale ja chciałem jasną, czystą stronę, a Pani mi tu pokazała ciemne, mroczne klimaty…!”

3. Jak wypełniać ankietę projektową? Krok po kroku

No dobrze, przemyśleliśmy, określiliśmy sobie wewnętrznie swoje potrzeby i upodobania, jesteśmy świadomi, że brief to ważny dokument. Z czego składa się ankieta projektowa?

 

Po pierwsze, oczywiście dane klienta – nazwa firmy, dane kontaktowe. Bardzo często zdarza się, że firma posiada dział marketingu lub osoby odpowiedzialne za projekt strony internetowej. Właściciel/prezes/kierownik chce obejrzeć tylko i wyłącznie efekt końcowy. Warto wówczas podawać w tym miejscu dane kontaktowe do osób, które będą miały rzetelną wiedzę na temat projektu. Będą w jakiś sposób decyzyjne (lub z “dojściem” do osób decyzyjnych). Czasem można także wybrać preferowaną formę kontaktu – mail, telefon, video rozmowa czy spotkanie osobiste.

 

Po drugie – branża. Tutaj warto dokładnie określić branżę w jakiej działamy, jaka jest nasza konkurencja, zarówno w kraju jak i zagraniczna.

 

Po trzecie – zakres oferty. Czyli wpisujemy to, co oferujemy odbiorcom, i bardzo ważne – jak chcemy być postrzegani przez klientów. Czy nasza firma pretenduje do bycia marką klasy premium, czy przeciwnie – oferujemy produkty / usługi w niskich cenach.

Kolejne bardzo ważne pytanie – co nas wyróżnia, jakie wartości reprezentujemy, co jest naszą misją, do czego dążymy. Początkowo te hasła mogą wydać się mocno na wyrost, pompatyczne, jednak warto poważnie zastanowić się nad nimi i zgodnie z własnymi przekonaniami, odpowiedzieć na te pytania.

To da dość jasny pogląd designerom na sprawę stylistyki i ogólnego klimatu projektu.

 

Następnie, mamy sekcję o aspektach wizualnych – o własnych preferencjach. W tym miejscu możemy podawać linki, elementy, grafiki innych witryn, które trafiają nasze gusta, które – naszym zdaniem – będą dobrze wyglądać i u nas. Oczywiście nie chodzi tu o kopiowanie czyichś projektów, bardziej chodzi o wybadanie klimatu i stylistyki jaką chcielibyśmy utrzymać w witrynie.

Jak wiadomo, o gustach się nie dyskutuje. W tym jednak przypadku, zapewne grafik będzie zadawał kolejne pytania, pokazywał podobne lub inne rozwiązania, które będą lub nie, trafiały w gusta klienta. Suma summarum, taka rozmowa pokaże pełnię wymagań i potrzeb.

 

Po piąte – grupa docelowa. Czyli, najprościej rzecz ujmując – odpowiadamy na pytanie, kto jest naszym potencjalnym klientem. Od razu spieszymy tu uściślić – nie da się zaprojektować strony internetowej dla wszystkich. Postarajmy się wyobrazić sobie idealnego klienta naszej firmy i opiszmy go, np. młode majętne kobiety, potrzebujące relaksujących zabiegów z zakresu medycyny estetycznej.

 

Po szóste – terminy i budżet. Oczywiście, jesteśmy świadomi, że każdy nasz klient chciałby projektu i wdrożenia “na wczoraj” … 🙂 jednak tak jak na wszystkie wybitne dzieła – trzeba poczekać. W korelacji z dostępnym budżetem, grafik będzie mógł określić czy potrzeby i wymagania klienta mieszczą się w zakładanych zasobach.

 

4. Na koniec…

Pamiętajmy, wypełniajmy brief rzetelnie! Chęć “odbębnienia” i wpisania czegokolwiek jest czasem silna i kusząca, doskonale o tym wiemy.  Jednak miejmy na uwadze, że każde puste pole, lub “nie wiem” oddala nas od efektywnego i szybkiego oddania projektu graficznego. Generalnie graficy są bardzo utalentowani, jednak żaden z nich nie umie czytać w myślach… 🙂

 

Suma summarum, w briefie nikt nie każe obliczać całek, czy podpisywać cyrografów. Jedyne czego chcemy od klienta to… poznać jego gusta i potrzeby.

Mamy nadzieję, że tym wpisem choć trochę oswoiliśmy Cię z tematem wypełniania briefów. Jesteś zainteresowany stworzeniem użytecznej i nowoczesnej strony www? Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety projektowej i skontaktowania się z nami. Doradzimy, wycenimy i jak zawsze – damy z siebie 100% aby efekt końcowy zachwycił nie tylko Ciebie, ale i Twoich klientów.

2129

Czytaj również

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?
1146

Marketing dla influencerów - zmora czy żyła złota?

Ostatnie pięć lat zmieniło w reklamie więcej, niż kilka ostatnich dekad. Jesteśmy świadkami spektakularnej ewolucji sposobów w jaki marki docierają do swoich klientów. Internet zrewolucjonizował wszystko; aplikacje społecznościowe błyskawicznie stały się źródłem informacji, wiedzy, rozrywki oraz rekomendacji zakupowych. Stare media, takie jak telewizja czy gazety, zaczęły ustępować miejsca twórcom treści. Influencer marketing wyrósł jako nowa siła napędzająca reklamę i stał się nieodłącznym elementem nowoczesnej strategii reklamowej, o czym doskonale wiedzą koncerny kosmetyczne.

Czytaj dalej

1139

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2391

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej