1617

Motywy, szablony Wordpress - czy warto?

Motywy, szablony Wordpress - czy warto?

Szablony WordPress – o zaletach WordPressa napisano już wiele. Także w Website Style, poświęciliśmy temu zagadnieniu osobny wpis, który można znaleźć tutaj [link]. Nie bez przyczyny, wciąż od lat z powodzeniem korzystamy z tego systemu do zarządzania treścią (CMS).

W dzisiejszym wpisie zastanowimy się, czy warto inwestować i wdrażać stronę www opartą o wordpressowy, gotowy szablon.

1. O Wordpressie słów kilka

Zaczynając od początku – WordPress jako system CMS wywodzi się z idei pisania blogów, czyli dzienników internetowych. Początkowo, był on dostępny tylko i wyłącznie w dedykowanej domenie wordpress.org. Dzięki swej prostocie, łatwości obsługi i przede wszystkim – temu, że był i wciąż jest platforma typu open source, zyskał szerokie grono zwolenników na całym świecie. Dziś, większość witryn internetowych postawiona jest właśnie na WordPressie. 

Nie bez znaczenia jest także bezpieczeństwo – ponieważ system jest wciąż aktualizowany i udoskonalany, stabilność WordPressa nie ma sobie równych. Ma to oczywiście także pewne niedoskonałości i wady, które jednak przy mądrym administrowaniu wypadają znikomo.

2. Szablony Wordpress

Czyli, prościej rzecz ujmując – wygląd naszej strony www. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, WordPress oferuje nieograniczone wręcz możliwości edycji i ingerencji we własną stronę, bez, teoretycznie znajomości technik kodowania. Tutaj z pomocą przychodzą nam właśnie szablony, inaczej motywy wyglądu. 

 

Wyróżnić można kilka rodzajów szablonów:

 

– Po pierwsze, motywy basic, stworzone w bardzo podstawowy sposób przez samych twórców platformy, które mogą występować w najróżniejszych stylach, niektóre z nich mogą być edycjami płatnymi.

Dzięki nim, jesteśmy w stanie stworzyć bardzo podstawową stronę www, typowo informacyjną z bardzo okrojoną i defaultową grafiką. 

Tutaj śpieszymy od razu z wyjaśnieniem – większość tego typu motywów i tak będzie wymagała choćby podstawowej znajomości systemu WordPress. Tak więc bez przysłowiowego “przeklikania” całości, nasza, nawet najprostsza witryna nie powstanie. 

 

Zaletą basicowych motywów jest to, że są one naprawdę podstawowe, nie zawierają w sobie żadnych dodatkowych pluginów, które po czasie okażą się nieaktualne/płatne. W tym przypadku użytkownik w pełni decyduje o zawartości dodatkowej takiego szablonu, instalując i konfigurując odpowiednie wtyczki.

 

Wadą takiego szablonu jest fakt, że często wypadają one dość blado i nieatrakcyjnie w tej właśnie, wciąż “podstawowej” wersji. Z kolei – bardzo często są one dobrą i stabilną bazą dla developerów do stworzenia lepszych, dedykowanych rozwiązań.

 

– Po drugie, bardziej rozbudowane, płatne motywy, oferowane przez serwisy typu marketplace, envato itd. Tego typu szablony będą oferowały więcej gotowych funkcji, będą bardziej spójnie stylowo, będą też wyglądałby bardziej nowocześnie i designersko. Tutaj z kolei spieszymy ostrzec – takie postrzeganie może się okazać mocno złudne, gdy w zakupiony motyw, wgramy swoje nie zawsze idealne fotografie, gdy zmienimy charakter i/lub styl nagłówków. Przeważnie wtedy cały czar pryska jak bańka mydlana i pozostaje rozczarowanie i frustracja “co poszło nie tak”.

 

Sprawa ma się inaczej, jeśli jesteśmy świadomi ograniczeń i “ram” takiego motywu – dokładnie przestudiujemy załączone dokumentacje, napiszemy odpowiedniej długości treści, dołączymy wysokiej jakości zdjęcia. Generalnie – jeśli odwzorowujemy 1:1 wersję demo takiego wykupionego motywu, powinniśmy być usatysfakcjonowani. 

 

3. Płatne szablony

Płatne szablony mają także jeszcze kilka wad: oczywiście, wykupiony motyw nie jest naszą własnością. Może się okazać, że na tym samym motywie znajdziemy jeszcze dziesiątki, jak nie setki innych witryn.

Bardzo często ich edycja odbywa się na bazie builderów, które po czasie stają się niekompatybilne z aktualizowanym oprogramowaniem WordPressa. Wówczas jakakolwiek ingerencja w wygląd strony staje się niemożliwa. Podobnie rzecz ma się w temacie dodatkowych pluginów – twórcy gwarantują poprawne działanie tychże w momencie pobrania motywu. Przy braku późniejszych aktualizacji – poszczególne części składowe szablonu mogą się całkowicie “posypać”.

Dodatkowo, bardzo często, rozbudowa danego elementu strony w sposób inny niż przedstawiony na wersjach demo, jest niemożliwy lub trudny do wykonania. Z uwagi na fakt, że należy wtedy edytować kod strony, możemy utracić wtedy gwarancję twórcy zakupionego motywu.

 

W Website Style wystrzegamy się korzystania z gotowych motywów. Nie rekomendujemy takiego rozwiązania. Może to być jednak rozwiązania dla małych projektów o niskich budżetach. Wówczas, sugerujemy by:

  1. Dbać o regularne aktualizacje – zarówno samego oprogramowania, motywu jak i użytych pluginów;
  2. Dokładnie zastanowić się nad zasadnością i stylem wybranego motywu, głównie ze względów, które opisaliśmy powyżej;
  3. Przemyśleć ponownie decyzję o zakupie “gotowca”.

 

Wszystko to, oczywiście jesteśmy w stanie profesjonalnie i kompleksowo skonsultować, doradzić i rzetelnie wycenić. Jeśli zastanawiasz się nad rozwiązaniem dla swojej marki, które posłuży lata, które będzie bezpieczne i estetyczne – zachęcamy do kontaktu!

1617

Czytaj również

1092

Nowoczesne serwisy internetowe - czy mają szanse z aplikacjami mobilnymi?

Nie jest tajemnicą, że od dawna już aplikacje mobilne wiodą prym, jeśli chodzi o ruch organiczny, ilość odwiedzin i popularność. Ktoś może wręcz twierdzić, że za chwilę “zwykłe” strony internetowe, odejdą do lamusa, zostaną na dnie Internetowego wiru i zostaną zapomniane.
Tymczasem, nowoczesne serwisy internetowe i aplikacje mobilne stanowią dwie różne formy dostępu do treści i usług online, a ich popularność i zastosowanie mogą się różnić w zależności od kontekstu i potrzeb użytkowników.

Czytaj dalej

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji
2334

Tworzenie Stron dla Branży Hotelarskiej: Kluczowe Elementy dla Skutecznej Promocji

W dzisiejszym świecie dobrze wykonana strona internetowa hotelu czy pensjonatu jest absolutnym musem. Czymś, bez czego trudno sobie wyobrazić, chociażby najprostszy system rezerwacji pobytów. Jest to podstawa do dobrze działającego marketingu hotelowego. Taka witryna stanowi kluczowy element skutecznej promocji hotelu, umożliwiając skuteczne przyciągnięcie uwagi potencjalnych gości i zwiększenie rezerwacji.

Czytaj dalej

1. Ambasador marki, czyli budowanie marki w Internecie
1333

Ambasador marki, czyli budowanie marki w Internecie

Budowanie wizerunku marki to proces kształtowania postrzegania marki przez jej klientów, społeczność oraz ogół społeczeństwa. Jest to kluczowy element strategii marketingowej każdej firmy, ponieważ silny i pozytywny wizerunek marki może przyciągać klientów, budować lojalność i zaufanie, oraz umożliwiać osiągnięcie przewagi konkurencyjnej na rynku.

Czytaj dalej