1973

O UX designie słów kilka

O UX designie słów kilka

1. Jeszcze kilka lat temu stanowisko UX designera było czymś abstrakcyjnym i wręcz tajemniczym.

Obecnie, rynek IT poszukuje designerów, będących swoistymi “architektami” witryny. Sama idea pojawiła się już pod koniec lat 70tych XX wieku, jednak obszar działań UX rozszerzył się od tamtego czasu, plasując się na pograniczu rozwiązań IT i marketingu, a user experience stało się ważnym procesem wspomagania projektowania i tworzenia stron internetowych.

 

2. Czym jest zatem UX design?

To po prostu „wrażenie użytkownika”. Najczęściej w kontekście UX mówi się o emocjach i odczuciach, jakie towarzyszą użytkownikowi w kontakcie z określonym produktem lub usługą.
Jest to w rzeczywistości wszystko, co wiąże się z interakcją użytkownika z produktami lub usługami i obejmuje wiele różnych aspektów. Z jednej strony UX koncentruje się na jak najlepszym zaspokojeniu potrzeb użytkowników i eliminowaniu wszelkich barier, które mogłyby w tym przeszkadzać, a z drugiej poszukuje takich rozwiązań, które przyczyniają się do przyjemności użytkowania.
To także projektowanie skoncentrowane na odbiorcy, na jego doświadczeniach; to dbanie, żeby produkt wywoływał pozytywne odczucia użytkowników. UX Designer jest właśnie tą osobą, która próbuje łączyć interesy producentów lub usługodawców z oczekiwaniami użytkowników.

 

Wielu klientów, przy określaniu zasobów i zawartości swojej strony www, dyktuje je głównie swoimi własnymi gustami i odczuciami. Nie zawsze jest to dobre wyjście, bowiem upodobania klienta i grupy docelowej mogą się bardzo różnić. Cały sztuka UX designu polega na tym, żeby być w stanie odciąć się od własnych opinii i wykreować finalną witrynę, która w 100% trafi do grupy docelowej.
Trzeba umieć wyczuć, które rozwiązania dają najlepszy efekt w konkretnym przypadku. UX Design nie jest czymś, co można zamknąć w schematach, powtarzalnych i łatwych do skopiowania przy kolejnych witrynach. Zawsze należy przeprowadzić dokładną analizę zachowań konkretnej grupy docelowej, a później do nich dopasować treść na witrynie, rozmieszczenie przycisków, kolorystykę i wiele innych czynników, które determinować będą później realne zyski.

 

3. Istnieje także zbiór pewnych zasad, które powinny być stosowane i wdrażane przy projektowaniu stron www, a które to tak naprawdę nie są niczym jak zbiorem dobrych wskazówek kreowania marki.

Po pierwsze: należy zdać sobie sprawę, że użytkownicy nie czytają tekstów na stronie www. Odbiorca pierwsze co robi, to skanuje całość wzrokiem, wychwytując niektóre frazy, największe fonty oraz najbardziej zapadające w pamięć fotografie. Dlatego też tak ważne jest umiejętne dobranie tekstów oraz kolorystyki, by w ciągu tych kilku sekund internauta był w stanie wyłapać “clue” naszej witryny.

 

Po drugie: Prostota, prostota, prostota. Nikt nie lubi, ani nie ma przeważnie czasu na przeklikiwanie, zagłębianie się w skomplikowane panele czy formularze. Dlatego też należy się skupiać na esencji tego, co reprezentuje marka i głównym hasłem, które ma głosić.

 

Tyle w skrócie. W realnym świecie oczywiście część zasad może być trudna do wcielenia w życie, bo jak wiadomo, każdy ma inne poczucie gustu i estetyki. Cały myk w tym, aby znaleźć złoty środek.

1973

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1134

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej