1540

Projektowanie stron www dla… daltonistów

Projektowanie stron www dla… daltonistów

1. Jak pokazują badania, ponad 100 milionów użytkowników jest daltonistami. Znaczy to, że 8,5% społeczności Internetu ma problem z odczytaniem kolorów na stronach www.

Czym się objawia daltonizm? Wbrew powszechnej opinii, deuteranopia nie ma nic wspólnego z widzeniem świata na czarno i biało. Jest ona chorobą dziedziczną, polegającą na innej budowie siatkówki, pozbawionej pręcików odpowiedzialnych za rozpoznawanie barwy zielonej. Co za tym idzie, kolory takie jak żółty, pomarańczowy, zielony i czerwony są nie do rozróżnienia. Ciężko nam wyobrazić sobie świat bez czerwonego światła, bądź trawy zawsze w kolorze zgaszonego, brudnego popielatego.

 

2. Chcąc maksymalnie ułatwić użytkownikom z tym schorzeniem przeglądanie stron www, powinno się pamiętać o kilku zasadach.

1. Unikanie nazw kolorów.

 

Oczywiście, to w idealnym świecie, natomiast trudno sobie wyobrazić katalog ciuchów, bądź wnętrz, bez możliwości wyboru kolorów z listy, które nas interesują. Jeśli już musimy nazywać kolor po imieniu, dodajmy małą jego „próbkę” obok nazwy. Ułatwi to każdemu, nie tyko ludziom z problemami wzrokowymi, ale też pozostałej reszcie naoczne pokazanie, co mamy na myśli pod hasłem: cyjan, turkus, burgund, czy atrament.

 

2. Kontrast

 

I nie chodzi tu tylko o czerń i biel. Dobrze dobrane do siebie kolory mogą okazać się kluczowe dla czytelności strony www. Bardzo ważne, by dobrać kontrast barw w projekcie na zasadzie ciepły-zimny. Jasne barwy lepiej będą grać z ciepłą kolorystyką, ciemnie zaś – z ciemną.

 

3. Wzory

 

W przypadku, gdy zestawienie kolorów ciepłe-zimne jest niemożliwe (bo np. Nie pozwala na to księga znaku logotypu) nic nie stoi na przeszkodzie, by używać najróżniejszych wzorów, tekstur czy patternów. Odróżnią one poszczególne sekcje witryny a także skupią uwagę na ważnych treściach.

 

4. Efekty hover na fotografiach

 

Używając jakichkolwiek zdjęć, jako tło, starajmy się by efekt hover powodował wyostrzenie napisu, by maksymalnie zwiększyć czytelność.

 

5. Gama szarości

 

Istnieje zasada, że jeśli coś jest dobrze czytelne w skali szarości, będzie także dobrze odebrane w naturalnych barwach. Idealnym przykładem są tutaj google maps i niezliczona ilość styli jakie możemy na każdą mapę nanieść.

Powyższe zasady nie są bardzo restrykcyjne, tak więc warto zadbać o właściwy odbiór naszej strony internetowej, dla każdego.

1540

Czytaj również

Dezinformacja w internecie w 2024 roku
1262

Dezinformacja w internecie w 2024 roku

Dezinformacja w internecie w 2024 roku. Wszyscy wiemy, że dzisiejszy świat jest o wiele bardziej niebezpieczny niż, choćby 10, czy 20 lat temu. Pozornie, nawet za ekranem swojego własnego komputera w domu, jesteśmy narażeni na niebezpieczeństwa… 

Mowa o dezinformacji, którą tak chętnie i tak często wykorzystuje się w 2024 roku.

 

 

Czytaj dalej

Personal branding
1173

Personal branding w sporcie wyczynowym

Personal branding w sporcie wyczynowym. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że temat personal brandingu jest zagadnieniem, któremu należałoby poświęcić całą książkę, a nie tylko post blogowy, jednak dziś skupimy się na najważniejszych aspektach i zadaniach, by w pigułce opowiedzieć o tym, czym jest i na czym polega budowanie marki osobistej w sporcie.

Czytaj dalej