1465

Trendy Web designie na 2018 rok

Trendy Web designie

Rok 2018 dopiero się zaczął, ale i tak już teraz wiemy dużo na temat trendów, które będą obowiązywały lub dopiero się rozwijały w tym roku.

Ostatnie trendy w webdesignie, jak i całej branży IT staje się wyznacznikiem dobrego smaku i profesjonalizmu, a podążanie za trendami w projektowaniu stron www jest już ważniejsze niż kiedykolwiek przedtem. Wszyscy bowiem chcą posiadać witryny nowoczesne, innowacyjne i zgodne z najnowszymi technologiami. Wraz z rozwojem całej branży webdesignu, rośnie także świadomość klientów, że odnowienie firmowej wizytówki w Internecie to nie tylko faneberia i wizualna odmiana, ale w dzisiejszym świecie – konieczność, by nie dać się wyprzedzić konkurencji.

Podobnych podsumowań w sieci można znaleźć wiele. Jako agencja interaktywna, postanowiliśmy zebrać wszystkie, najważniejsze, według nas trendy, które w tym roku będą wyznaczać kierunek webdesignerom i programistom.

1. Mobile first, czyli wersje mobilne na pierwszym miejscu

Znaczenie urządzeń mobilnych w codziennym życiu nieustannie rośnie. Wygoda korzystania z internetu w dowolnym miejscu i czasie wpływa na zachowania konsumentów. Dlatego tak wielką wagę przywiązuje się obecnie do efektywnych stron mobilnych. Na przestrzeni ostatnich kilku lat technologia – wszelkiej maści smartfony i tablety zdominowały rynek IT. Statystyki pokazują, że w coraz większej ilości branż małych i średnich przedsiębiorstw, ruch na stronach www generowany jest właśnie przez urządzenia mobilne, a nie stacjonarne pecety. Jeszcze rok temu kreację szaty graficznej zaczynało się od wielko-pikselowej wersji na ekrany laptopów. Obecnie, jak widać, trend idzie w zupełnie inną stronę – najpierw ma powstawać „bazowa” wersja na urządzenia mobilne, następnie, na zasadzie rozszerzenia, uzupełnienia projektu – powstaje wersja na komputery PC. Wydawać by się mogło, że jest to bardziej logiczna droga, jednak na poziomie interakcji z klientami, takie rozwiązanie może być problematyczne i nie do końca zrozumiałe przez użytkowników starszej daty.

Ten trend pociąga za sobą kolejne, które obserwujemy od kilku lat.

2. AMP (Accelerated Mobile Pages) – znaczące przyśpieszenie ładowania stron mobilnych

Najprościej rzecz ujmując AMP jest projektem, który ma pomóc usprawnić działanie mobilnych stron internetowych. Należy pamiętać, że mimo upowszechnienia internetu mobilnego nie zawsze jego szybkość jest wystarczająca, aby dynamicznie wczytać rozbudowaną i bogatą w treści witrynę. A każda sekunda opóźnienia zwiększa ryzyko, że użytkownik ja opuści. Aby temu zapobiec, Google wraz ze swoimi partnerami uruchomili AMP. Projekt ma charakter open source’owy, co znaczy, że każdy ma dostęp do kodu źródłowego, może go udoskonalać i modyfikować, a także wykorzystywać za darmo.

3. PWA (Progressive We App) – aplikacja zamiast strony www?

Jest to kolejny stricte mobilny trend, który ma usprawnić ładowanie oraz poruszanie się po stronie internetowej na tabletach czy smartfonach. Tłumacząc z angielskiego, to progresywne aplikacje sieciowe, które przekształcają witryny w aplikacje – taka strona ma wyglądać i zachowywać się jak popularna „apka”. Zasada działania PWA jest ściśle związana z możliwościami przeglądarki z jakiej korzysta użytkownik i to ją wykorzystuje by w ogóle funkcjonować. Dość ważną zaletą PWA jest funkcja dodania ikonki strony internetowej na pulpit smartfona – a to daje bardzo szerokie pole do popisu, zwłaszcza przy stronach, które dynamicznie zmieniają się i aktualizują. (np. Sklepy internetowe czy platformy learningowe)

4. SVG – skalowalne grafiki

Czyli wektorowe grafiki, które jesteśmy w stanie umieścić na stronie, które to nie będą się „pikselować” na mniejszych rozdzielczościach czy urządzeniach. Zaletą stosowania plików svg jest także ich niewielka waga oraz możliwość sterowania kolorystyką z poziomu kodu, przy braku jakichkolwiek strat na jakości czy ostrości. Wszystko oczywiście dla jeszcze lepszej optymalizacji.

Tyle z czysto technicznych trendów, interesujących raczej programistów, chociaż w samej branży programistów, pewnie o nowinkach można by napisać o wiele więcej. Kierując się jednak w stronę czystego designu:

5. Dalszy rozwój FLAT DESIGN

Płaskie projektowanie przyciąga wiele oczu, nie tylko w webdesignie, ale też w całych systemach – Android, Windows czy iOS. Taki design urzeka prostotą, polega na łączeniu tylko kilku kolorów i stosowaniu jedynie prostych kształtów oraz typografii. Pojawił się ostatnio za to kolejny trend, „semi flat design”, będący niczym innym jak płaskim designem przyprawionym o trzeci wymiar, dzięki któremu uzyskujemy delikatny, nie przesadzony efekt 3D. Pojawiły się nawet głosy, że taki kierunek to definitywna i powolna śmierć flat designu i że powrócimy do gradientów i cieni. Po części się tak dzieje, może nie tak drastycznie – bowiem, dzięki jednolitym kolorom i bardzo delikatnym cieniom uzyskujemy czytelną grafikę, a jednocześnie dodajemy jej ciekawego i świeżego charakteru.

6. Dalszy rozwój minimalizmu

Elegancki minimalizm króluje już od kilku lat w przeglądarkach internetowych. Wszystko wskazuje na to, ze i w tym roku będzie pożądanym stylem w projektowaniu stron www, powodując, że oglądane treści będą prezentować się czytelnie, neutralnie i przy tym autentycznie. Z drugiej strony można obawiać się, o utratę niepowtarzalności czy charakteru.

Naszą radą na takie obawy jest dodawanie (z wyczuciem i umiarem oczywiście!) tzw. „Smaczków”, które uatrakcyjniają stronę, sprawiają że żyje i nadają jej dynamiki. Są to wszelkie zabiegi graficzne, które w 2018 roku także doczekały sie ciekawych efektów:

– Typografia. Przeplatanie cienkich ascetycznych fontów, tłustymi i ciężkimi krojami szeryfowymi. Działanie na zasadzie kontrastów wprowadza do przestrzeni głębię oraz sprawia, że oko użytkownika się nie męczy, śledząc cały czas ten sam monotonny tekst.

– Delikatnie animacje. Jeżdżące od prawa do lewa kwiatki, czy slider rodem z filmu pełnometrażowego to przeżytek. Obecnie bardzo pożądane są delikatne animacje, efekty najazdu na elementy strony (hover) czy efekty parallax wszelkiej maści, nadające projektom ciekawego charakteru i dynamiki.

W temacie samych sliderów, można zauważyć trend, gdzie odchodzi się od prostych sliderów ze zdjęciami, przesadzonych animacji, na rzecz prostych form, zawierających dużo światła, często stworzonych z samej typografii lub bardzo prostych kształtów.

W temacie minimalizmu, nie można nie wspomnieć o zachowaniu ładu i porządku i zastosowaniu jednolitego, czytelnego systemu przy rozmieszczeniu czy akcentowaniu treści. Dostrzec tu można dwie tendencje: Idealnie czyste układy z dosłownym zachowaniem linii podziałów, lub nieregularne siatki, będą trochę „nieuporządkowanym chaosem”. Należy pamiętać, że każde rozwiązanie musi posiadać zaplecze w postaci prawidłowo rozmieszczonego grida, by uzyskać 100% efektu na finalnie stworzonej witrynie.

Otwarta kompozycja. Czyli wszelkie asymetrie, swodobne „zawieszenie” elementów czy teksty nachodzące na fotografie nie są już uważane na brak gustu czy po prostu błąd programisty. Coraz bardziej są popularne warstwowe układy, nachodzące na siebie, przewiające się z różną prędkością. (tzw. parallaxy)

Split Screen Layout – Ten trend w projektowaniu polega na tym, że strona internetowa dzieli się na dwa różne obszary z treścią. Zazwyczaj oba obszary kontrastują ze sobą kolorystyką, dzięki czemu użytkownik w łatwiejszy sposób może zadecydować, jaką treść chce ujrzeć. Nie jest to nowość, która jest bardzo chętnie wykorzystywana w Polsce, jednak można sądzić, że w nowym roku coraz częściej takie podziały będziemy widzieć.

7. VR Video/Animacje

Pełnoekranowe filmy w designie wiodły prym w 2017 roku. W 2018 trend pójdzie w stronę interaktywnych form, dzięki 360-video i osadzonym filmom będą dostarczały dobrych wrażeń wizualnych. Także w fotografii, paradoksalnie, dostrzeżemy ruch – animowane zdjęcia, całkiem możliwe że zdominują działkę animacji. Zwłaszcza w fotografii produktowej może być pewnego rodzaju przełom, który pozwoli na wyświetlanie pewnych elementów produktów w akcji lub pod innym kątem widzenia. Dodatkowo, kinografiki cechuje mała waga, ładują się o wiele szybciej niż przeciętne video, dzięki czemu, idealnie wpasowują się mobilne trendy i specyfikacje.

8. Dalszy rozwój i „ekspansja” social media

Także o tym trendzie można napisać książkę. Wszechobecny rozwój technologii, minimalizacja i poręczność urządzeń sprawia, że nie wyobrażamy sobie życia bez smartfonów, czy klikania lajków na Facebooku. Z roku na rok media społecznościowe rozwijają się coraz prężniej, a użytkownicy chętniej z nich korzystają. Z tego powodu również marki przykładają większą uwagę do komunikacji w social media i starają się dostosować do aktualnych trendów. W 2018 roku przewidywać można, że social media jeszcze mocniej wejdą do interfejsów stron internetowych, a ich moduły będą jeszcze bardziej użyteczne.

Interaktywnie opublikowało właśnie najnowszy raport „E-commerce 2018”, czyli najważniejszy raport branży w Polsce.
W raporcie, eksperci z takich firm jak GetResponse​, Homepay​, Izba Gospodarki Elektronicznej​ prognozują trendy na nadchodzący rok.

Po raz pierwszy zostaliśmy poproszeni o komentarz, który znajdziecie w pełnej wersji raportu. Jesteśmy dumni ??

➡ Raport Interaktywnie.com

1465

Czytaj również

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?
1068

Grafika a e-commerce - jak połączyć dobre (ładne) z użytecznym?

Dzisiejsze zagadnienie jest z cyklu pytań retorycznych, na które większość zapewne zna odpowiedź. Mimo to, wydaje się że duża grupa właścicieli firm o roli designu zupełnie zapomina, zadowalając się formą “good enough” (“wystarczająco dobre, zadowalające” w wersji polskiej). O ile takie myślenie wcale nie jest karygodne, jeśli mamy dobre przesłanki i goni nas czas. Jeśli jednak chcemy się odpowiednio przygotować do kampanii, zmian, rebrandingu… dobrze jest po prostu wiedzieć czym jest ten mityczny dobry design.

Czytaj dalej